fredag 7 november 2014

Nya ord, sammanfattningar och rätta intervjuer

Idag på morgonen pratade vi om flera ord i boken Hundraåringen, nya för en del av er och bara viktiga/bra ord för andra. Vi konstaterade att ett ord ofta betyder flera olika saker i olika meningar, t.ex. ordet "öde" som betyder olika beroende på om det är ett substantiv eller adjektiv. En öde skola betyder ju en tom skola, alltså en skola utan elever och lärare, men ett öde som substantiv är ju det som man inte kan bestämma över, som att alla människors liv redan finns nedskrivet! Cheska förklarade ordet så och det var jättebra. Man brukar säga att "det var ödet att vi träffades". Ett annat ord var att någon i boken "hade snott" något och det är ju det som en tjuv gör, snor alltså. De snor, tar eller stjäl. Man kan alltså inte säga att en tjuv tjuvar, vilket jag hör ganska ofta. Har ni sett någon som har snott något nångång? Vilka olika anledningar kan det finnas till att man stjäl?

Skumt var ett annat ord och det betyder ju konstigt. Vad kan vara skumt tycker ni? Jag tycker att man ibland kan få skumma telefonsamtal, när någon ringer och inte säger något. Då blir jag fundersam! Har ni varit med om något skumt i livet? Sen undrar jag också om ni har "trasslat till" ert liv någon gång och hur i så fall?

På lektionen på em läste ni några sammanfattningar som en del elever hade skrivit på ett antal kapitel i Hundraåringen och uppgiften var att ge respons på dem. Det tänkte jag att vi ska prata om på måndag, alltså vad var bra med de sammanfattningarna och vilka brister fanns det? Men vad säger ni, vad är viktigt att tänka på när man skriver en sammanfattning?

Några av er fick individuella samtal med mig om era intervjuer, som ni hade skrivit. Vad tyckte ni om det, Vince, Estabraq, Najoua och Rui?

Vi ses på måndag, kära ni! Trevlig helg!:)
/Sofia

8 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia!
      Jag har kommenterat här, men jag vet inte hur den togs bort.

      Radera
    2. Du har skrivet en jätteviktigt blogg Sofia. Den handlar om nya ord som betyder olikan beroende t.ex snor och öde.
      Du har frågat oss om anledningarna som kan leda till att man stjäl och jag tror att det är ett stort ämne för att diskuteras här:

      Du har pratat om öden som betyder en av viktiga frågor som människan har frågat, diskuterat och skrivit om många och många gånger under sitt långt liv.

      Den här fråga leder till flera viktiga frågor, t.ex: Vem har skrivit våra ödena? Vem är han och vad han ber oss att göra? Var ifrån kommer vi och vart ska vi till? Vem är vi på riktigt? Om vi tror på att öden har skrivits av någon som kontrollerar vår liv, då har vi en riktig frihet i vart liv.

      Flera och flera frågor som vi behöver kunna jättebra svenska för att diskutera om det här ämne.

      Vi bör inte glömma att om man vill prata och diskutera detta ämnet, man bör förstå att var och en av humana grupper kommer att prata enligt sin tradition, övertygelse eller religion.

      Ha en trevlig dag!

      Radera
  2. Jag tror att man som har snott är sjuk eller har psykiska problem i stjäl småsaker eller stora saker, och man har behov till stjäl utan orsak eller har en dålig vana i sitt liv, eller stjäl pengar och betala till någon i hemlighet. Kanske jag har fel.
    Jag har två meningar om öde , hela stan är öde på midsommardagen. De hamnade på en öde ö.

    SvaraRadera
  3. Först är jag nöjd med resultatet och jag tycker det är viktig för mig att du sitta och förklarar vilket fel har jag.

    SvaraRadera
  4. En sammanfattning måste ha en bra eller intresserad rubrik tänka jag. Men på min sista uppgiften skickade jag utan någon rubrik, på grund av jag hade haft många skum i huvudet.

    SvaraRadera
  5. När man är i en desperat situation, gör man allting för att överleva. Den här situationen hände i Filippinerna när dem var skadad med en orkan. Jag läste i tidningen att det fanns många folk som snodde mat och vatten. De hade ett hemskt öde.

    Jag såg på ett tv-program, en kvinna som har samlat en massor grejer som hon aldrig använder. Det är väldigt skumt!

    SvaraRadera