söndag 23 november 2014

Rätta texter



I fredags hade vi en lektion på morgonen. Vi rättade både Vince och Mohammad inlägg. De hade några fel i grammatiken. vi pratade om skillnaden mellan dem De och Dem och hur man kan skriva det i meningen

De tycker lika om det mesta precis som vanligt. Här kommer de som ett subjekt. Det var roligt att träffa dem igen. Här kommer dem som ett objekt. Vet ni att jag förut inte kunde skillnaden mellan de och dem. Kunde ni det?

Vi pratade också om obestämd och bestämd form, trots att det är lätt men många elever hade fel, när de skriver meningen. När man skriver det. Först kommer obestämd form, sen kommer bestämd form t.ex.

Han har en bil, bilen är röd. Anton köpte en handduk och handduken kostade 100 kr. då Efter min, din, hans, sin och vår kommer alltid obestämd form också. Kan ni ge ett exempel?

Vi ses på tisdag för jag kommer inte på måndag.

MVH !

ESTABRAQ.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker att det är bra att du kan skilja mellan de och dem.Om obestämd och bestämd form exemplet är : Jag har en dotter.Min dotter heter Maria

    SvaraRadera
  2. Bra sammanfattat Estabraq och vad roligt att du reflekterar över din egen språkutveckling och jättebra att du ställer frågor till de andra i gruppen! Jag har några andra exempel på bestämd form också:

    "Solen skiner." och "Jag sitter i köket."

    Här använder man bestämd form direkt, för att alla vet att vi har en sol och alla vet att det finns ett kök i varje lägenhet eller villa. Det är känt för alla och då kan man använda bestämd form direkt!

    SvaraRadera
  3. De använder vi på substantiv, men dem använder när vi ska skriva på objekt. Och båda de skriver vi de eller dem, men uttalar vi dom, konstigt,va?

    SvaraRadera
  4. De används före adjektiv plus substantiv i bestämd form plural, t.ex. " de röda stugorna", också de används till flera personer eller saker, t.ex. jag frågade mina kamrater om de ville följa med.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att när man använder ordet ”de” – det är subjekt i meningen, alltså använder vi ordet ”dem” när det är objekt i meningen. T.ex. De köpte julklappar till dem.

    Vi behöver en låda, lådan måste vara stora.
    De ska berätta om en saga, sagan är om drake och prinsessa.

    Benelda

    SvaraRadera