tisdag 11 november 2014

Intervju på TV 4 med "Allan"

Idag hade ni en riktigt utmanande uppgift, när ni fick lyssna på en ca. 10-minuters intervju från TV 4:s Nyhetsmorgon. Där intervjuades Felix Herngren, regissör till filmen "Hundraåringen...", och Robert Gustafsson, som spelar huvudrollen i filmen. Vi lyssnade två gånger på intervjun och sedan var uppgiften att berätta i skriftlig form vad de sa. Så, nu när uppgiften är klar, vad tyckte ni om den? Vad var svårast? Och vad sa de egentligen? Hjälps gärna åt att skriva lite olika saker, som de pratade om. Här är länken om ni vill se intervjun igen:
http://www.youtube.com/watch?v=_MtJInJeSfc

När uppgiften var klar, var det eget jobb och några läste i På G, några jobbade i grammatikboken och några gjorde en hörförståelse.

På fredag ska jag på kurs i Stockholm, så då har vi ingen svenska, varken på morgonen eller efter lunch. Ni fick en språkuppgift som är kopplad till Hundraåringen, som ska vara klar tills på måndag, när vi ses nästa gång. Jag lägger uppgiften på Fronter på vårt rums startsida, för dig som inte fick uppgiften idag.

Ha det bäst!
/Sofia

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Det var svårt för mig att lyssna på rätt sätt och det gör mig osäker vad jag skrev om dem.

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnade igen på intervjun två gånger flera, då förstod jag lite mer om vad de pratade om. Det var svårt att lyssna på dialekt, men det var bra väg att läsa mig svenska.

    vi ses på tisdag och lycka till.

    SvaraRadera
  3. Hej! Det är bra att vi lyssnar och titta på en intervju och gör sammanfattningen. Det hjälper oss att vi tränar och repeterar våra informationer och grammatik. Vi kan också läsa en artikel i en tidning och skriva sammanfattningen om innehållet.
    Lycka till och trevlig helig Sofia!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att uppgiften är bra träning och utveckling till hörförståelse.

    Jag tror att de diskuterade om deras perspektiv på den lyckade filmen. Trots att de hade olika svårigheter, kände Robert Gustafsson och Felix Herngren lyckliga och nöjda över filmen.

    SvaraRadera