lördag 22 november 2014

Kämpa vidare med er språkutveckling

I fredags på eftermiddagen bad Sofia oss att göra en diskussion om när man är klar med kursen sas gruv, medan hon gick ut en stund.Vi pratade om olika teman, t.ex läsförståelse, hörförståelse, och skrivsammanfattning om en bok med vår egna ord.
 
De flesta var överens om att vi behöver lång tid att nå våran mål. Jag tycker att vi har en möjlighet på att utveckla vårt språk genom att integrera i svenska samhället.Vad tycker ni om det?

Sofia sa att eleven behöver att göra en praktik även utvecklar sin förmåga på talar svenska
Sedan gjorde vi en hörförståelse om varför vi har bytt mellan sommartid och vintertid  och visste vi att Benjamin Franklin som hade idén på ändra tiden.

Sofia frågade oss vad vi tycker om att byta sommartid, då svarade några elever att dem inte håller med den.

Vi ses på måndag och trevlig helg :) !
Suhailah

9 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Jag vet inte varför några ord kom från höger sida kanske på grund av min iPad , för att jag skrev av den.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Försök gå in själv och ändra punkter och styckeindelningen, Suhailah!

      Radera
    2. Eller nu ser jag att stycken ser bra ut, men punkter, frågetecken och utropstecken sitter fel!

      Radera
  3. Hej!
    Praktiken är viktigt. Jag hade ett problem, när jag pratade eller förstod lärarens fråga. Sedan fick jag en tips från Sofia att jag måste göra praktik. Då började jag kontakta med som jag jobbade med dem. Om man vill utveckla sig, måste man lyssna till andras tipsar i alla livets frågor.

    SvaraRadera
  4. Ett tips inte en och tips inte tipsar

    SvaraRadera
  5. Nu sitter jag i nästan öde skolan. Varför det? (kanske några kompisar undrar). Det finns några personal här också, men de sitter och jobbar i deras rumt och elever har ingen lektion på måndagsmorgon. Jag börjar med kollar och läser på våra gamla inlägg och kommentarer. Det bland annan med många idéer, förslag och roliga skoj m.f. Det förstår jag att vi har kämpat och tränat oss jättemycket om att skriva på rätt sätt, men det räcker inte, tycker jag.

    Vi behöver träna mer för att nå vår drömmål. Det är inte bara klara oss på Gruv nivå eller får betyg, men vår dröm är utveckla språk och får BRA BETYG :)

    Heja alla kompisar!

    SvaraRadera
  6. Titta Suhailah, vad fint det ser ut nu!:) Jättebra att du frågar de andra vad de tycker! Kom igen nu allihop och svara på Suhailahs fråga!

    SvaraRadera
  7. Ja, Suhailah, det finns många sätt och möjligheter att utveckla vårt språk.
    Praktiken är bra om man utvecklar sin kunskap och samtidigt trivs man att samarbete med andra på praktikplatsen.
    Det är bra att veta varför vi har bytt mellan sommartid och vintertid.
    Jag tyckte också att det var en bra aktivitet med hörförståelse.

    Benelda

    SvaraRadera