måndag 24 november 2014

En nästan öde lektion

Idag var vi bara fyra elever på plats i klassrummet. Vi trodde att det var för att dagis var stängt idag, men det fanns andra förklaringar också. Några var sjuka och några hade prov, men vi roade oss ändå!:)

Vi jobbade med prepositionspapper om för/till och på/i och det var inte helt lätt. Vet ni t.ex. att man ligger i soffan, men man sitter stolen och man studerar universitet. Vet ni varför man säger på stolen, men i soffan? Tror ni att man sitter på eller i fåtöljen? Vilken är skillnaden mellan "Jag är galen i mina barn." och "Jag är galen på mina barn."?

Jag läser, sjunger, förklarar och berättar för mina barn, men jag sparar till en ny dator. Kan ni skriva någon egen mening med för och till?

Eleverna jobbade sedan individuellt med olika uppgifter. Imorgon tänkte jag att vi ska träna mer på hörförståelse, prata om en kommande muntlig presentation och lite annat. Vi ses då!
/Sofia :)

3 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Vi ska åka till mitt hemland (Irak) på jullovet.
    Snart fyller min dotter år, då ska jag köpa en present till henne.
    Skillnaden mellan på och i fåtöljen på det svenska språk är svårt tycker jag, men jag tror att, man sitter på fåtöljen är bättre,för att på min språk är det samma när man säger ( man sitter på stolen eller man sitter på fåtöljen)

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!

    När man säger på stolen eller i soffan, det betyder att man talar om en plats med väggar eller gränser runtom, t.ex. Det är skönare att sitta i en soffan än på en stol.
    Jag tror att skillnaden mellan " jag är galen i mina barn" , det betyder när man är kär, galen, förälskad i någon och att visa sina känslor.
    " jag är galen på mina barn" det betyder när man är arg på någon.

    Jag var för trött för att orka stiga upp.
    Din vänskap betyder väldigt mycket för mig.
    Sofia kan göra vad som helst för sina barn.

    Jag sparar till för att kunna köpa en dator.
    Jag har köpt ett halsband till min syster.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Man sitter i fåtöljen. Första meningen betyder att du tycker dina barn så mycket men andra meningen betyder att du blir nervös.
    Jag tycker att till användas med saker t.ex skolan, jobbet och andra platser men för användas med personer.

    SvaraRadera