måndag 10 november 2014

Sammanfattningar med variation och bisatser

På dagens lektion befann vi oss i klassrummet och gick igenom några sammanfattningar, som några elever hade skrivit. Vi skulle prata om vad som var bra med dessa, men det var väldigt stort fokus på vad som var fel. Det är jätteviktigt att hitta de bra delarna i en text också. Till slut så hjälptes vi åt och såg att alla tre sammanfattningarna innehöll flera bra ord (avancerade ord), olika bisatser och lite variation av meningar. Det var också bra styckeindelning i dem.

Vi pratade mest om bisatser, huvudsatser och meningar, att man kan ha en bisats först eller sist i meningen och att den inte kan stå ensam, utan måste hänga ihop med en huvudsats. Vi skrev upp olika slut till bisatsen "Om jag kommer till skolan...". Vi skrev t.ex:
...ska jag bjuda dig på mat.
...ska jag skriva en sammanfattning.
Det är viktigt att man börjar med verbet direkt efter bisatsen. Jag påminde att det finns jättemycket grammatik på Fronter, där man själv kan repetera grammatiken. Vi gör det ibland på våra lektioner, men alla måste ta eget ansvar med detta och träna på det som just han/hon behöver. Här kan du se en film om huvudsatser och bisatser:
http://www.youtube.com/watch?v=teBOWJKN7U0&feature=youtu.be


Vi fick läsa i Mohammads inlägg att han tycker att det är jättesvårt med prepositioner. Vilken grammatik tycker ni andra är svårast i svenskan och hur brukar ni träna på det som är svårt?

Vi ses imorgon!
/Sofia

18 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Bästa väg att man kan brå grammatik är att skriva m.m "tror jag"

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!

    Jag har lite svårt med ordföljd i en mening, när jag börjar skriver första verbet i en sats det kommer före subjeket t.ex " nu behöver jag vila mig" jag vet att det är rätt , men jag har glömt svenska grammatik ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suhailah!
      Jag tror att man inte använder "ibland" när man använder "Perfekt".
      T.ex: Jag har ibland skrivit blablabla.
      Jag tror att man använder " iblnd, ofta, oftast" när man använder "presens", t.ex. Jag spelar ibland fotboll eller Jag glömmer ibland grammatik.
      Vad tror du? Kan vi använda ibland med "perfekt"?

      Radera
    2. Det går bra att använda "ibland" i de meningarna! Men var noga med ordföljden

      Radera
    3. Ibland kommer först eller sist i meningen!

      Radera
    4. Det är rätt ,för att ibland kommer först eller sist från meningar eller hur Sofia

      Radera
    5. Jag borde komma överens med er.

      Radera
  3. Jag tror att jag har bra grammatik. mitt problem är att jag slarvar för mycket när skriver jag, därför jag göra mycket fel på skrivningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver vem? Tänk på verbformen i sista meningen!

      Radera
  4. Jag har också problem mes bisats och när det börjar med då eller så,ibland finns det verb efter ibland inte. Jag har hört och läst grammatiken som Ros-Marie har gjort.

    SvaraRadera
  5. Om du vill, så kommer jag till dig. Så kan tas bort i den meningen om man vill!
    Jag vilar så jag har tid att tänka. Här fungerar så som ett bindeord

    SvaraRadera
  6. Välkommen så mycket Sofia. Bra tips med bindeord (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså ett bindord mellan två huvudsatser! Hoppas att du förstår min förklaring!

      Radera
  7. Det är bra att lära sig hur bisats fungerar, så meningarna låter inte monotona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. , så meningarna inte låter monotona. Så blir ordföljden här! Men vad menar du med monotona meningar?

      Radera