onsdag 16 november 2016

Vad har ni gjort idag?

31 kommentarer:

  1. Jag har fortsätt göra på ett uttal och läsa om en ny uppgift sedan har jag lyssnat på min sommarprat med Liselotte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Bra jobbat! Vad har du lärt med uttalet?

      Radera
    2. Jag forsökte att lära mig skilnaden mellan o och u så jag jobbar på de nu.

      Radera
  2. Svar
    1. Ayman32
      Uttalet är faktiskt jatteviktigt för oss, för att lära oss svenska.
      Kan du tipsa mig? Jag vill utväckla mitt uttal.

      Radera
    2. Du kan kolla på den här länken, då ska du utveckla ditt uttal.

      Radera
    3. http://www.uttal.se/vokaler/

      Radera
    4. Ayman32

      Tack så mycket!

      Radera
  3. Jag jobbar vidare med http://www.uttal.se/vokaler/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Vilken vokal är den svårsate, tror du?

      Radera
  4. Jag fortsatte jobba med sagan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Jag tycker om kärlekssagor.
      Jag undrar, kan du berätta lite om den saga som du jobbar med?

      Radera
    2. Den sagan heter "Pojken som åt ikapp med trollet "och den finns i på G.

      Radera
    3. Jag skrev också den sagan och den sagan handlar om en bonde som hade tre söner och han hade stora skulder,men han hade stor skor och han tänkte att hugga träd för att kunna han betalar skulderna.när de äldsta söner gick till skogen,kom ett stor troll till dem och sa om de hugga min träd så ska jag slå de till ihjäl. Så blev de rädda och sprang hem.när blev yngsta sons tur ,tog han med honom lite ost och gick till skogen. Han högg träd,men trollet kom och sa till honom samma sak och pojken var smart.Han hämtade osten och tryckte på osten och sa till trollet om du inte gick härifrån,skulle jag trycka dig som den ost. Trollet blev rädd och han hjälpte pojken att hugga. Pojken lurade trollet och han var dog och pojken tog alla gul och silver och han betalade fars skulderna. Jag hoppas att jag skriver rätt eftersom jag skriver sagan utan att jag tittar på boken.

      Radera
    4. Stor skor!! Har han så stora skor att han har fått skulder?! 😳 Jag skojar bara. Han har en stor skog, så klart. 😄 Ni ser vad tokigt det kan bli när stavningen blir fel... Skor... Skog... Bara en bokstav som skiljer, men...

      Radera
    5. Hhhh ja skog. När jag skrev sagan,var jag nästan sova. Förlåt

      Radera
  5. Ayman32

    Idag har jag läst lärarnas inlägg. Jag måste öppna texttyperslänkar om Jag vill gör en bra uppgift.

    Både jag och Sosan har diskuterat om skillnaderna mellan arabiska och svenska. Jag kan säga att jag är den lille expert på arabiska och jag tror att jag har hjälpt henne och andra som har lyssnat på mig med några punkter. Vad jag har sagt har hjälpt mig också att samla mina tankar om denna uppgift, så tack Sosan! Att diskutera språket är alltid intressant för mig.


    Jag har frågat Lisa om språkuppgift och jag har fått en nyttig respons av henne. Tack Lisa!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Det var roligt och nyttigt för mig att lyssna på dig så tack Ayman.

      Radera
    2. Ayman32

      Det var så lite, Susan.
      Välkommen alltid.

      Radera
  6. Jag och Liselotte har gått genom uppgifter som jag har gjort igår. Jag ska försätta idag med resten som är kvar på häfte.

    SvaraRadera
  7. Jag läste en saga från på G som heter Pojken som åt ikapp med trollet och började sammanfatta den här sagan och diskuterade jag och Ayman om skillnaderna mellan arabiska och svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Lycka till med sagan!
      Det var en typ bra diskussion med Dig Susan.

      Radera
  8. Jag och Liselotte hade kollat på dem uppgifterna som jag gjorde. Jag kunde inte konsertera mig i klassen, eftersom det var några som hade pratat hög i klassen då flyttade jag klassen till M2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Förlåt Ali. Jag visste inte att jag störde dig så mycket.

      Radera
  9. Igår har jag lyssnat på min sommarprat med Liselott,sedan åkte jag till Köping förtidigt.

    SvaraRadera
  10. Idag skrev jag sammanfattning på datorn och lämnain i fronte och nu letar jag efter en texttidning.

    SvaraRadera