onsdag 23 november 2016

Text om ordet "typ"

Vi läste en text om hur man kan använda ordet och att det är väldigt osäkert vad det egentligen betyder. Artikeln, eller kåseriet, är skrivet av en författare och journalist vis namn Katarina Mazetti. Hon är en av mina favoritförfattare för att hon väldigt ofta skriver med glimten i ögat. Förstår ni vad det betyder?


Jag vill passa på att rekommendera en av hennes böcker, Tarzans tårar, till alla som vill läsa lite mer svensk skönlitteratur. 😇


På slutet lyssnade vi på en låt "Vår betong". Det var lite svårt att hänga med i texten, men här kommer en länk så kan ni läsa om ni vill:


Vår betong texten


Ha det bäst
Liselotte

2 kommentarer:

  1. Ayman32

    Ordet typ är ett intressnt ord.

    "Artikeln, eller kåseriet, är skrivet av..."
    Varför skrev du en komma mellan orden kåseriet och är?

    Glimten i ögat betyder "Glimten i ögat eller Med glimten i ögat, betyder att man inte ska ta det som sägs eller skrivs på fullaste allvar, även om det ligger ett visst allvar bakom. Den som säger något med glimten i ögat uttrycker ofta detta lite distansierat från sammanhanget.
    Ett exempel vore på sin plats, men jag kommer inte på något." http://www.learning4sharing.nu/index.php?aId=241468

    Jag har laddat "tarzans tårar" ljud bok. boken är cirka 6 timmar. Idag ska jag Den pappersbok från biblioteket, för att läsa och lyssna samtidigt.

    Jag har försökt att bara lyssna, men författaren skriver på en fin hög stil och det blir bättre att lyssna och läsa samtidigt.

    JAg har lyssnat på låten. Musiken är fin men det är inte lätt för mig att fatta/förstå allt.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Liselotte !
    jag vill tacka dig för ditt råd . Jag ska passa på att ta mig tid att läsa hennes bok,som heter Tarzans tårar,när Rona sover.

    SvaraRadera