söndag 20 november 2016

Tv-serien imorgon

Idag kommer vi att prata lite om den utredande texten ni ska skriva, eller ni får fråga och berätta hur det går för er. Sök gärna på google på "utredande text", så finns det både filmer och andra förklaringar, som kan hjälpa dig i ditt skrivande. Jag kan visa ett exempel idag också, på ett arbete som en elev har gjort tidigare.


Imorgon, tisdag, ska vi se på ett TV-program som heter Leende guldbruna ögon och det handlar om Lennart som vill arbeta som dansbandssångare. Problemet för den världen är dock hans hudfärg, eftersom det nästan aldrig har funnits någon mörkhyad dansbandssångare i Sverige. Han kämpar för att nå sitt mål och i första avsnittet träffar han bl.a. en kille som heter Rashan, som håller på med rapmusik.


Vi har valt det här TV-programmet för att vi kan se stora skillnader i hur språket används av olika personer. Titta gärna på avsnittet hemma en gång innan lektionen imorgon och försök hitta slangord som Rashan använder och även exempel på hur Lennart uttrycker sig mer korrekt. Vi kommer också att jobba med budskapet, så fundera över det också.


Här hittar ni avsnittet!


Vi ses snart!
/Sofia

4 kommentarer:

  1. Ayman32
    Jag har hittat intressanta meningar ur avsnitt ett.

    Slang:
    1. Kan jag slagga hos dig? Min15.
    2. De ska mecka med boet. Min 15.
    3. Det blir shokt med damm. Min 15.
    4. Du har slaggt fett mycket hos mig. Min 15.
    5. Shokt jobbig polare. Min 16.
    6. Jag ska ha para nu. Min 16.
    7. Är du beng? Min 17.
    8. Du kan slagga här. Min 18.
    9. Vilka jävla horor. Min 19.
    10. Whatever. Min 19-20.
    11. Fan dina nudlar. Min 20.
    12. Den om snubben. Min 22.
    13. Är det 150 spänn per skalle? Min 44.
    14. Fialide. Min 56.
    15. Jag är Med till första cashen. Min 56.

    Riks:
    1. Ert nye sångare. Min 9.
    2. Jag fick det med modersmjölken. Min 18-19.
    3. Jag kan inte stå med utsträckt hand. Min 21-22.
    4. Är den inte lite väl deppig? Min 26. Vad ärtig!!
    5. Tack för att ni vill komma hit. Min 27.
    6. Du var i smeten. Min 35.
    7. Ju mer jag tänkte, desto ondare gör det. Min 56-57.

    Blandning:
    1. Knäcka stenhårt. Min 31.
    2. Plucka undan efter oss. Min 37.
    3. Kom igen. Min 39.
    4. En cigg. Min 39.

    SvaraRadera
  2. Ayman32

    Avsnitt 2

    Slang
    1. Sluta jiddra. Min 3.
    2. Sug kuk och dö. Min 5.
    3. Jag är bezi brorsan. Min 11.
    4. fucka inte upp det här. Min 11.
    5. Volvo och villa och jag måste gifta mig med Johanna Gunilla. Min 12.
    6. Vad jiddrar du om? Min 12.
    7. Är det gussen du skriver till? Min 13.
    8. Skådisen. Min 14.
    9. skärp dig. Min 19.
    10. Det kukar ut helt för mig. Min 34.
    11. Efter det här giget droppar jag. Min 41.
    12. Jag måste tänka på credden. Min 41-42.
    13. Fett keff frilla du här brorsan. Min 42.
    14. Du borde snaggar eller någonting.

    Riks
    1. Kort och koncist. Min 5.
    2. Du med. Min 54.

    SvaraRadera
  3. Ayman32

    Jag kan inte hitta den tredje avsnittet och jag vet inte hus ska jag sova innan jag kollar på den sista avsnittet. :)

    Leende guldbruna ögon är spännande.

    Ett underbart urval.

    SvaraRadera