fredag 11 november 2016

Grupparbete

Idag kör vi ett litet grupparbete med presentation för varandra utifrån radioprogrammet som vi arbetade med igår, Språket i P1. Vi delar in er i grupper på lektionen och här är uppgifterna:




 


Grupp 1


Avsnitt: Hen sa inte halv sju... Tid: 15 och framåt…


  • Vad betyder uttrycket?
  • Vad tror han uttrycket kommer ifrån?
  • Vilka liknande uttryck finns?
  • Har ni hört dem förut?
  • Har ni använt något?


 


Grupp 2


Avsnitt: Hur vi beställer... Tid: Direkt- 6.45


Frågan handlar om: fast eller men, båda o bägge


  • Är det skillnad på uttrycken?
  • Vilket är vanligast?
  • Används de olika i tal och skrift?
  • När kan man inte byta dem?
  • Fast kan inleda bisats, hur?
  • Vad använder ni?
  • Har ni tänkt på skillnaden innan?


 


Grupp 3


Avsnitt: Hur vi beställer… Tid: 6:45 – 12?


Frågan handlar om: ”Jag ska ha…” Är det en befallning el beställning?


  • Vad kan man säga mer?
  • Vad är artigast tycker ni?
  • Vad hör ni oftast?


 


Grupp 4


Avsnitt: Dags att lära ut svordomsgrammatik… Tid: 12 – ca. 18?


Frågan handlar om: ”Jävlar i min lilla låda”


  • När kan det användas?
  • Vilka varianter finns?
  • Varifrån kommer uttrycken?
  • Har ni hört dem förut?
  • Brukar ni använda svordomar som förstärkningar?
  • Tycker ni man bör ha ”svordomsgrammatik” i skolan? Varför?
/Sofia och Liselotte

6 kommentarer:

  1. Ayman32, Suzi och Susan

    1.
    Betyder egentligen ingenting.

    2.
    Han tror att uttrycket kommer från en skämtteckning eller en viss situation eller en pjäs eller en radio program.

    3.
    Han sa inte ljud.
    Han sa inte ett ord.
    Inte förstå ett dugg. Dugg betyder regnar lite.
    Jag förstår inte ett smack.
    Jag förstår inte ett jota. Jota betyder en små sak. Grekiska bokstav i är den minste bokstav. Bokstaven heter iota på grekiska.
    Han sa inte flaska.
    Han sa inte flasklock.
    Han sa inte en dyft.

    4.
    Nej

    5.
    Nej

    SvaraRadera
  2. Ayman32
    Var är alla gruppernas kommentarer?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. 1-Det kan ofta användas hos ungdomar när dom vill uttrycka sig på positiva eller negativa sätt för att locka andras koncentration eller för att ge varandra ett kortfattat meddelande.

    2-Jäklar, jävlar, djävlar, helvete och fann.

    3-Norge.

    4-Ja, nej.

    5- Jag tycker att 98% av eleverna använder svordomar i skolan men inte fram för sina lärare för att lärare brukar säga att man inte bör säga dom ord och jag tycker att ungdomar behöver uttrycka sig på olika sätt för att vara olika än vuxna.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Mariam, Fadwa, Gazwan, Ali

    1)När man vill beställa något eller få en sak, kan man använda många uttrycken som "jag ska ha, jag vill ha, kan jag få,jag ska få, jag vill beställa, jag tar den, skulle jag få en, jag ska be, jag funderar lite på den här"
    2)Vi tycker att det är artigaste att man säga "kan jag få eller skulle jag få en". De är yttrycken är mer trevliga än de andra uttrycken, men nu på den här tiden, blir det vanlig att man säga "jag vill ha eller jag ska få".
    3)Vi hör oftast "jag vill ha eller kan jag få"

    SvaraRadera
  6. Salim, Mostafa, Hassan, Nasser
    Men och fast
    De är nästan lika men har olika stilvärd.
    Men är den vanligast att använda vardaglig.
    Fast som en subjunktion kan inleda en bisats
    Vi använder men.

    SvaraRadera