onsdag 30 november 2016

Leende guldbruna ögon del 2

Idag tittar vi tillsammans på del 2 av serien om Lennart och hans dansbandsdrömmar.
När vi tittat klart tänker jag att vi ska ha en liten klassrumsdiskussion.

Frågor som vi kan diskutera runt är till exempel:

  • Roshan säger: "Vi kan inte ha ett blattenamn!" Vad tänker du om det?
  • Lennart är hemligt kär i Sandra. Vad tänker du om åldersskillnaden?
  • Roshan pressar Lennart att göra om sin åt. Varför tror du att han gör det?
  • Roshan blir arg när Eva tar med sig tre andra personer till spellokalen. Varför?
  • "Du kan inte vara både Flavor Rosh och Tomas Ledin" Vad betyder det?
Vi ses snart //Liselotte

"Blir det bättre av att stanna?"
"Blir det bättre av att sticka?"

Det var det Ayman undrade om. "av" är helt normalt att använda tillsammans med"bli bättre". Om man är sjuk kan man bli bättre av medicin.



           

4 kommentarer:

  1. Ayman32

    Vi hade en bra lektion. Jag kände som på bion.

    Tack för svaret Liselotte!
    Jag blir bättre på svenska av dig.

    SvaraRadera
  2. 1. Jag tycker att Roshan sa "Vi kan inte ha ett blattenamn!" eftersom blattenamnet ska hindra bandet att utveckla och bli känt, och några människor ska ha ett förutfattat beslut att inte lyssna på bandet, eftersom de har ett blattenamn.
    2. Jag tycker att Roshan pressar Lennart att göra om sin låt eftersom Lennart är kär i Sandra, så Lennart ska skriva ett kärleksfull låt som ska beröra lyssnares hjärta.

    SvaraRadera
  3. 2-Jag tycker att kärlek är ett viktigt villkor i äktenskapet så när en man och en flicka vill gifta sig och det finns åldersskillnaden mellan dem, ska det inte hindra vad de vill göra därför att kärleken ska lösa alla problem mellan de.
    4- Jag tror att Rosha blev arg därför att han tror att han är känd och han är rädd att de känner igen honom. Då ska de veta att han arbetar i Lennartz dansband och han har blivit en misslyckad person.

    SvaraRadera
  4. 1.Jag tänker det skulle bli svårare för de att ha en dansband som har ett blatte namn,eftersom de flesta blatte tycker om rapmusik.

    2.Det spelar ingen roll för mig ,om man är kär så finns ingen gränser
    3. För att Rashan tycker att lennarts låt är inte äkta.
    4.Jag tror att han vill inte att någon ska känna till den här bandet,eftersom han är rappare.

    5. Jag tror att Roshan måste välja mellan att vara .....

    Azeb



    SvaraRadera