fredag 5 februari 2016

Repetition

Idag fick ni tid att smälta det som ni har lärt er om noveller. Vet ni vad "smälta något" betyder? Ni kunde titta på bloggen, där det finns filmer och andra förklaringar. Leta gärna andra filmer på youtube om noveller, för det finns hur mycket som helst. På Fronter i vårt rum under Arkiv-Olika texter/genrer-Berättelser/Noveller finns flera dokument att läsa igenom.


På måndag fortsätter ni att repetera och om ni vill kan vi prata lite tillsammans då också, för sen på tisdag ska ni skriva novell på egen hand.


Ha nu en jättehärlig helg!
Vi ses på måndag!
/Sofia

9 kommentarer:

  1. Jag förstår inte verkligen vad det betyder i modersmålet, så konstigt ord. Det låter som det har något att göra med att förstå samt gör efteråt. jag kommer att fråga vissa vänner för att förstå det här mystiskt okäned ord :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Smälta är som att smälta mat och det kan också betyda att något blir flytande, t.ex. när man ligger is i vatten så smälter det. Jag tror att du menade att vi jobbade hårt om noveller och idag fick vi tid och jobbade själva så vi fick ta det lugnt som att "smälta" det.

    Nu ska jag prova att skriva en dialog. :D

    Min syster heter Mariam och hon tycker inte om mattematik.

    - Min hjärna har slutat funka, kan du hjälpa mig med matte? frågade Mariam.
    - Jag behöver hjälp själv med matten hur ska jag hjälpa dig? sa jag.
    - Men du är min äldre syster så du måste veta mer än mig, sa hon.
    - Jag har samma problem faktiskt, min hjärna sluta funka när jag är i matte lektionen, sa jag.
    - Vad ska jag göra då, suckade hon.
    - Låt din mattebok växa up och lösa sina egna problem, svarade jag.

    Jag hoppas att jag lyckades med att skriva en dialog hahaha :D

    Ni får gärna titta på den här filmen som berättar information på ett roligt och tydligt sätt om hur man kan skriva en novell.
    https://www.youtube.com/watch?v=jZ_cqCoS5WE

    Trevlig helg och vi ses på måndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att smälta något man har jobbat med, är som att låta kunskapen smälta in i huvudet och lägga sig där, alltså att verkligen se till att de nya lärdomarna befästs.

      Tack för länken och för ett fint exempel på en dialog! För att dialogen ska bli ännu bättre kan man berätta HUR personerna säger saker, t.ex: ...sa jag irriterat.

      Radera
  4. Jag kan gärna hjlppa dig ock din syster Mays när ni vill.

    SvaraRadera
  5. Det är bara en idé att skriva en dialog, alttså inte på riktigt, men tack i alla fall. :D

    SvaraRadera
  6. Jag vet det,men jag ville skoja med dig.☺

    SvaraRadera
  7. -Oj vilken solig dag,sa jag med ett lende.

    SvaraRadera
  8. -Oj vilken solig dag,sa jag med ett lende.

    SvaraRadera