måndag 22 februari 2016

Reflekterande uppgift

Idag fick ni skriva en reflektion på en kärleksdikt som jag och Liselotte hade valt ut. Hur kändes det tyckte ni? Var det en bra dikt att reflektera om?


Ni som inte var här idag, kan gärna göra uppgiften hemma och lämna in den så snabbt som möjligt! Här ser ni instruktionen:




Skriv en reflektion om en dikt


  • Läs dikten och se till att du förstår alla ord
  • Ta sedan hjälp av frågorna när du skriver din reflektion
  • Skriv ca. ½ sida i en sammanhängande text på datorn i storlek 12
  • Lämna in på Fronter under mappen ”Reflektion dikt”


Kärleksdikt


Min älskade du är som ett träd.


Dina rötter sträcker sig ned i jorden
och du är min fasta punkt.


Stammen är din kropp som sträcker
sig mot himlen och som jag kan luta
mig mot.


Grenarna är dina armar som du
omfamnar mig med, starka armar som
håller mig uppe.


 Kronan är ditt stolta huvud och när du
ler mot mig spricker knopparna till löv.


/Maria Eriksson 16 år


 
Frågor att ta hjälp av:
  • Vilken är din  första tanke, när du har läst den? Förklara hur du tänker!
  • Vilken känsla är det i dikten, tycker du? Varför?
  • Vilket är de viktigaste orden? Varför?
  • Vad tänker du att dikten betyder egentligen? Budskap?
    Försök koppla din reflektion till dina egna känslor, dina erfarenheter, dina kunskaper, det allmänna (som många människor tänker) och samhället i stort!
     
    Lycka till!
    /Sofia och Liselotte
Imorgon ses vi som vanligt hela förmiddagen och då ska vi först träna på att koppla ihop dikter med bilder och det blir också en skrivuppgift på det på andra passet.
Ha det bra! Bra jobbat idag!
/Sofia

10 kommentarer:

  1. En kvinna blir förälskad.

    Man kan läsa den här dikt om han är älskande person.

    Man kan känna platonisk kärlek som först tanke med meningar som ”min älskade du är som en träd”
    och ”stammen är din kropp som sträcker sig mot himlen och som jag kan luta mig mot”.

    I sista mening tror jag att diktare känner säkerhet och skydd mot älskande. De här känslorna är tunna och ärliga som alla tycker om.

    Dikten återspeglar egenskaperna hos mannen i trädet så jag verkligen kan säga att orden ”ett träd” är viktigaste ord. Vad tror ni?

    Många av oss förstår dikten på olycka sätt som centrerade och jag är en av många som har budskapet att man ha bra känslor när han älskar : )

    Ayman sas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha! Lämnade du din reflektion här?! Ja här kan ju alla läsa! Ni skulle lämna på Fronter! Eller det kanske var meningen att skriva det här?

      Radera
  2. Det gick bra för mig att träna mer med att läsa dikter och reflektera. Det var tydligt dikt och det kan betyda olika, det beror på hur man känner när man läser det för första gången. Det var ganska svårt att hitta budskap i den här dikten, eftersom den beskriver en person som ett träd med djupa kärlekskänslor, och det måste man fundera så mycket på.

    SvaraRadera
  3. Jag kunde inte komma till lektionen men nu ska jag skriva min reflektion. Jag har läst dikten och den har några ord som jag vet inte vad betyder dem så jag ska översätta de och sen börja skriva min reflektion. Vad menar Sofia att vi måste koppla till våran erfarenheter och kunskaper? Hur ska jag göra det?

    SvaraRadera
  4. Dina tankar kan du koppla till dina egna erfarenheter i livet och till sånt du vet, har lärt dig... T. ex. om jag läser en dikt som handlar om fred, kan jag skriva att jag själv har upplevt delar av mitt liv i krig och jag kan också berätta något jag vet om fred/krig, att många människor idag lever under svåra förhållanden på flykt eller i ovisshet! Förstår du hur jag menar? Ungefär som ni reflekterade på läsloggen förut till "Pojken i randig..".

    SvaraRadera
  5. Jag läser poesi bara en gång och förstås om innehållet som skrevs av poeten och riktade teoretiska och inte heller titta på frågor, eftersom jag trodde det skulle skriva ut vad vi talade om i den sista fredagen så svarade jag på så sätt. Jag hoppas att få godkänd på den här uppgiften (:

    SvaraRadera
  6. Jag läser poesi bara en gång och förstås om innehållet som skrevs av poeten och riktade teoretiska och inte heller titta på frågor, eftersom jag trodde det skulle skriva ut vad vi talade om i den sista fredagen så svarade jag på så sätt. Jag hoppas att få godkänd på den här uppgiften (:

    SvaraRadera
  7. Jag missade min uppgift idag och jag kommer inte till skolla imorgon därför att mitt barn är sjuk, han har febr och hosta. Då har jag tänkt att be på ni att jag göra detta uppgift i annat tid så när jag läste era kommentar blev jag jätte glad. Tack så mycket.

    SvaraRadera
  8. Jag missade min uppgift idag och jag kommer inte till skolla imorgon därför att mitt barn är sjuk, han har febr och hosta. Då har jag tänkt att be på ni att jag göra detta uppgift i annat tid så när jag läste era kommentar blev jag jätte glad. Tack så mycket.

    SvaraRadera
  9. Vem är trött men glad.
    Vem kan ge allt men inte ta.
    Vem kan ta hand om och lek.
    Vem viskade ömt din namn.
    Hon är änglalik.
    Hahhha, den var en först dålig min dikt.

    SvaraRadera