måndag 8 februari 2016

Imorgon är det dags för novellskrivning

Ni fortsatte med repetitionen idag och vi pratade även en stund gemensamt om noveller. De flesta känner att det känns mycket svårt att skriva en egen novell, men ni kan bara göra ert bästa. Det känns som ni alla vet hur man kan bygga upp en novell, men det är svårt att komma på en historia och få till det språkligt. Har jag förstått er rätt?


Imorgon ska ni alltså skriva en novell på lektionen, så ni har tre timmar till att genomföra uppgiften. Ni ska skriva på datorn och lämna in på Fronter. När vi sedan bedömer er novell, kommer vi att titta på följande:




Bedömningskriterier - Skriv en novell - Svenska som andraspråk - grundläggande

 

E

C

A

 
Eleven har följt instruktionen.
 
Novellen har en lämplig rubrik.
 
 
STRUKTUR
 
Novellen har en i huvudsak fungerande
struktur med en enkel uppbyggnad. (Det finns en inledning, en vändpunkt och en avslutning.)
 
 
Eleven använder enkel textbindning. (Det finns en viss koppling mellan inledning, stycken och avslutning, samt meningar emellan.)
 
Novellen har en relativt väl fungerande struktur med en relativt komplex uppbyggnad. (Det finns en inledning, en vändpunkt och en avslutning som samspelar.)
 
 
Eleven använder utvecklad textbindning. (Det finns en relativt väl fungerande koppling mellan inledning, stycken och avslutning, samt meningar emellan.)
 
Novellen har en väl fungerande struktur med en komplex uppbyggnad.
(Det finns en effektiv inledning, en tydlig konflikt, en vändpunkt och en överaskande avslutning som samspelar väl.)
 
 
Eleven använder välutvecklad textbindning. (Det finns en tydlig koppling mellan inledning , stycken och avslutning. Både meningar och stycken binds samman på ett väl fungerande sätt. Inga
omotiverade luckor förekommer.)
INNEHÅLL
 
Texten är anpassad till texttypen novell på ett i huvudsak fungerande sätt. (Texten har skönlitterära stildrag, dvs. en beskrivande och personlig berättarton.)
 
 
Eleven skriver någon enkel gestaltande
beskrivning (t.ex. av karaktärer, känslor eller miljöer).
 
 
Textens berättarperspektiv är i huvudsak
konsekvent. (Eventuella brister stör inte
förståelsen.)
 
Texten är anpassad till texttypen novell på ett relativt väl fungerande sätt. (Texten har skönlitterära stildrag, dvs. en beskrivande och personlig berättarton.)
 
 
Eleven skriver utvecklade gestaltande
beskrivningar, (t.ex. av karaktärer, känslor eller miljöer).
 
 
Textens berättarperspektiv är konsekvent.
 
Texten är anpassad till texttypen novell på ett väl fungerande sätt. (Texten har skönlitterära stildrag, dvs. en beskrivande och personlig berättarton.)
 
 
Eleven skriver välutvecklade och nyanserade gestaltande beskrivningar, (t.ex. av karaktärer, känslor eller miljöer).
SPRÅK
 
Eleven skriver sin novell med viss språklig variation. (Ordvalet är enkelt men fungerar i sammanhanget. Viss omotiverad upprepning förekommer.)
 
 
Meningarna är i huvudsak fungerande och varierade (t.ex. förekommer få ordföljds- eller syftningsfel som försvårar förståelsen).
 
 
Eleven blandar tempus till viss del, men det påverkar inte förståelsen av novellen.
 
 
Eleven följer i huvudsak skrivregler för stavning och skiljetecken.
 
 
Språket är i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.
 
 
 
 
Eleven skriver sin novell med relativt god
språklig variation. (Ordvalet fungerar relativt väl i sammanhanget. Till exempel synonymer gör texten relativt nyanserad.
 
 
Något stilistiskt berättargrepp förekommer.
 
 
Meningarna är  varierade och relativt väl fungerande. (Inga ordföljds- eller syftningsfel som försvårar förståelsen förekommer.)
 
 
Eleven använder korrekta tempusformer relativt väl.
 
 
Eleven följer skrivregler för stavning och
skiljetecken relativt väl.
 
 
Språket är relativt väl anpassat efter syfte, mottagare och sammanhang.
 
 
Eleven skriver sin novell med god språklig variation. (Ordvalet är varierat och specifikt och passar väl in i sammanhanget).
 
 
Stilistiska berättargrepp förekommer.)
 
 
Meningarna är varierade och komplexa och fungerar väl.
 
 
Eleven använder korrekta tempusformer väl.
 
 
Eleven följer skrivregler för stavning och
skiljetecken väl.
 
 
Språket är väl anpassat efter syfte, mottagare och sammanhang.


 
Vi ses imorgon då!
/Sofia

12 kommentarer:

  1. Jag vill veta att kan vi bestämma själv om vilken historia vill vi skriva eller ni lärare bestämmer om det?

    SvaraRadera
  2. Skulle säga bara att jag kan komma på första.!:):):):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första lektionen? Det är bra i så fall! Men då kanske du får i läxa att göra klart texten hemma!?

      Radera
  3. Det är jättesvårt att man kommer från sängen till skolan för att skriva en novell, eller hur :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då! Kom igen nu!! Ni klarar det!:)

      Radera
  4. Vi ska skriva så här imorgon.

    https://media3.giphy.com/media/fQZX2aoRC1Tqw/giphy.gif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jösses vad snabbt!:) Det blir inga problem att hinna imorgon då!!

      Radera
  5. Jag ska sova nu för att vara pigg och redo för att skriva en bra novell imorgon.
    Godnatt!:)

    SvaraRadera