tisdag 16 februari 2016

Nya elever och poesi

Vi hälsade några av våra nya studerande välkomna och ni fick berätta för dem om hur det fungerar att studera sva grund. Vi pratade om planeringen och hur man kan jobba framåt hemma och även hur vi jobbar på lektionerna. Vi tränar mycket och gör en del uppgifter i klassrummet.


Vi gick igenom planeringen för vårt tema poesi och tittade vilka kunskapskrav som kommer in i det här området, och det var de flesta. Alla kanske inte bedöms, men vi tränar på allt och ni har chans att utveckla språket inom alla färdigheter - prata, skriva, lyssna och läsa. Ni fick börja med att berätta vad ni visste om poesi. Ni visste ju jättemycket och ni sa bl.a. följande:


- Det kan handla om kärlek eller ilska.
- Det finns många budskap i poesi. De vill lära oss något om livet, uppmanar oss att göra något.
- Det kan vara låttexter också.
- Det rimmar ibland och finns metaforer (bildspråk). Ordet "hav" kan vara en symbol för något stort eller hemskt eller vackert.
- Det är oftast korta rader och ibland är de väldigt korta, men kan betyda mycket ändå. "De är korta på insidan men stora utanpå."
- Det kan berätta om olika händelser eller drömmar
- Diktsamlingen har en titel och ibland har också dikterna rubriker. Det kan finnas kapitel i diktsamlingarna.
- Ibland är språket svårt eller omöjligt att förstå för andra.
- Det kan väcka läsarens tankar och känslor, alltså man påverkas av dem.
- Det kan beskriva en människas vardagsliv.
- Man ska läsa dikterna med inlevelse.
- Det är mycket rytm i dem, en speciell takt. Man betonar vissa stavelser.
- Den kan beskriva historia eller samhället idag.
- Det är sällan fullständiga meningar, alltså följs inte så mycket grammatik- eller skriftspråksregler.
- Det är vanligt att man upprepar ord eller uttryck.


Om ni kommer på mer saker får ni gärna lägga in det som kommentarer!


Ni pusslade sedan ihop en massa ord till en dikt i grupper, där alla hade samma ord och det blev så här:


Aldrig trångt
Vad är trångt?
Det blir trångt att leva utan kärlek
för att du kan aldrig älska det
Och att där vi bo är för långt
Jo jag kan tro
Vad är livet?
/Mahmoud, Alaa, Ali


Aldrig trångt
Att vi aldrig kan leva utan kärlek
Vad är där?
Där livet blir för trångt
Jo det är trångt att bo
Vad är det för att tro?
Jag och du kan älska långt
/Amer, Salim, Somayeh


Vi kan aldrig leva utan kärlek
Tro du att livet är trångt?
Jo det är trångt och för långt
Det blir därför att jag aldrig kan älska att bo där
Vad är trångt?
Vad?
/Mays, Mariam, Fartun


Aldrig trångt
Vad kan vi älska för att leva långt?
Det är trångt utan kärlek
Vad är livet?
Jo att tro
Kan jag bo där?
För att du är där
Och det blir aldrig trångt
/Olena, Suzi, Hala, Ghassan


Bra jobbat alla! Vilka otroligt bra dikter ni fick till och tänk hur olika det kan bli. Det visar också att dikter kan se ut lite hur som helst. Ni läste upp dem med inlevelse dessutom och vi pratade lite om vad de skulle kunna betyda! Vi jämförde med originalet som "Alice" har skrivit, men visst var väl era bättre?:) Så här ser det ut:


Aldrig trångt 

Aldrig trångt för kärlek
vad är att älska vad är att tro?
Jo det är där jag och du kan bo.
Där vi kan leva livet långt,
utan att det blir för trångt.
/Alice


Så, hur kändes det med lektionen idag? Jag hade jätteroligt i alla fall!:)


Imorgon jobbar ni vidare med Liselotte!
/Sofia

10 kommentarer:

  1. Det var härlig lektion idag,jag har lärt mig mycket om poesi och att det är inte svårt att man skriva en poesi med enkela orden och det var intressant att jag läste en dikt inte på mitt språk för första gång.

    SvaraRadera
  2. Det var härlig lektion idag,jag har lärt mig mycket om poesi och att det är inte svårt att man skriva en poesi med enkela orden och det var intressant att jag läste en dikt inte på mitt språk för första gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det spännande med poesi! Vad kul att du gillar det!:)

      Radera
  3. Det var bra lektion idag, eftersom jag fick lära mig mer om poesi. Det är bra när ni skriver planering till varje tema, det hjälper mig att förbereda innan lektionen börjar. Vi kommer att jobba mycket med poesi tema under de kommande dagarna, men jag tycker att det är roligt och man känner aldrig att det är tråkigt, eftersom vi samarbete mycket i klassrummet, så att allt blir lätt som vanligt, tycker jag. ^_^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eftersom ni samarbetar mycket kan ni lära mycket av varandra! Roligt att höra att du gillar temat!:) Det gör jag också!

      Radera
  4. Tack så mycket för att ni välkomna oss.Den första dagen var roligt och spännande.Jad tycker att arbeta med poesi som är en ny ämne är roligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade din första dag i gruppen!:) Har du aldrig läst poesi på ditt språk heller?

      Radera
  5. Igår hade vi rolig ted med poesitemat. Jag gillar poesi och jag minndes när jag studera i mitt hem land. Isyrien måste eleverna analysera mycket gamla och nutida poesi och studera om poeter också. Igår var jag glad för att mina kompisar kom till vår klassrumet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt! Tyckte du om poesi i skolan i Syrien också? Var det svårt att analysera, tyckte du?

      Radera
    2. Jag tycker att det var inte så svårt att analysera poesi men det var svårt att vi borde kunna gamla poesin utantill och skriva detta i provet.

      Radera