torsdag 18 februari 2016

Reflektera

Idag reflekterade vi först tillsammans om den här dikten:


Fåglarna
Fågeln har kommit hem
Han hänger ifrån sig
de gröna vingarna
på en krok
sätter den gula näbben
i näbbstativet
och drar på sig
ett par slitna filttofflor
så som alla fåglar gör
när de kommer hem
/Lars Wolfs översättning av Ragnar Hovlands "Fuglene"


Det ni sa om den här dikten var att stativ och slitna var nya ord framför allt. Det som ni sa var att det kan vara människor som man menar och att de antingen kommer hem och slappnar av efter jobbet eller att det handlar om någon som kommer till sitt land och det är där man känner sig hemma. Ja, ni hade många reflekterande tankar!




Ni fick sedan olika dikter i grupper och ni reflekterade då utifrån dessa frågor:



  1. Vilken är er första tanke, när ni har läst den?



  2. Vilka nya ord finns?



  3. Vilken känsla är det i dikten, tycker ni? Varför?



  4. Vilka är de viktigaste orden? Varför?



  5. Vad tänker ni att dikten betyder egentligen? (Budskap?)
Så vad tyckte du om er dikt? Var den svår eller lätt att arbeta med?
Imorgon ska ni presentera för de andra vad ni sa om er dikt. Tänk på att träna och förbereda dig, så att det blir så tydligt som möjligt. Dock ska det låta naturligt, så att du berättar och inte läser något.
Vi ses imorgon! Tack för idag!
/En invandrarfågel:) (Förlåt Amer, bli inte arg på mig! Det var ett bra, nyskapande ord!)

14 kommentarer:

  1. Fåglarnas dikt var svårt att jag förstå eller veta vad det handlade om men andra dikten som jag arbetade med var lättare och det var underhållande att jag och Mays utbytte våra åsikter. Nu ska jag förbereda mig till presentation imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Mariam. Det var lätt att förstå. Vi hade helt annorlunda åsikter, men vi kunde övertyga varandra ändå till slut. ^_^

      Radera
    2. Ja ni jobbade bra! Men pratade ni verkligen svenska med varandra? Vad bra att du tränar, Mariam!:)

      Radera
  2. Jag kom till lektionen precis i tid idag :)

    SvaraRadera
  3. Jag kom till lektionen precis i tid idag :)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Sofia vet du vad heter låten som har den här dikten om " en gång för länge sedan". Jag hittade inte den:'(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter Lai Lai och det är Eva Dahlgren dom sjunger den! Den finns på Spotify i alla fall...

      Radera
  6. Det var en bra dag för mig. på grund av det kom en svensk person och satt i min grupp, att en svensk person sitter med oss är ​​något mycket viktigt eftersom det anses vara en av de viktigaste metoderna för att lära sig om man vill lära sig ett nytt språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättebra att ni kunde jobba tillsammans! Det är absolut jättebra att träna svenska med svenskar!

      Så kul att du hittat hit, Mahmoud!!!!:)

      Radera
  7. Ja, precis jag tycker att du följde med oss och du var nöjd med det.

    SvaraRadera
  8. Vi ska presentera imorgon. Vi är fortfarande vaken och studera. Vi är duktiga.

    SvaraRadera