tisdag 23 februari 2016

Koppla ihop dikt och bild

Idag har vi tränat på att koppla ihop dikter med bilder. Först tittade vi på en målning av Salvador Dali som hette "Par med huvudena fulla av moln" och ni hittar bilden här:
http://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/dali-dali-med-francesco-vezzoli/om-utstallningen/


Vi kopplade bilden med låttexten "Under ytan". Ni kan lyssna på låten här om ni vill:
https://www.youtube.com/watch?v=chY8T_9m9dQ


Sedan jobbade ni med den här uppgiften i smågrupper:




Para ihop dikt och bild


I smågrupper


 


  • Para ihop dikten/låttexten ”Tänd ett ljus” och bilden på barn i nöd.
  • Använd er av frågorna som vi tog fram tillsammans!


 


Tänd ett ljus


Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,
det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.



Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.
Tänd ett ljus för jordens barn.


Text och musik: Niklas Strömstedt och Lasse Lindbom, 1987


 


 


https://d3a93h6hjnkwzi.cloudfront.net/assets/c420x280/c96bef44f8ba8e30220b2bb101904b0aa7b754e1/1511.jpg


Två barn i Lodwar, Kenya, väntar på att få hjälp på ett näringscenter.


Från: https://unicef.se/fakta/undernaring
Vad tyckte ni om övningsuppgifterna?


Ni fick sedan den enskilda uppgiften som ni skrev och lämnade in. Ni som inte var här idag, kan få uppgiften när ni kommer nästa gång. Ni tog hjälp av dessa frågor:




Para ihop dikt och bild
  • Förklara vad dikten betyder!
     
  • Om du har flera bilder, berätta vilken bild du har valt!
     
  • Förklara vad du ser på bilden! Vad kan det betyda?
     
  • Vilken är kopplingen mellan bilden och dikten? Förklara hur du tänker!


Imorgon jobbar ni vidare med Liselotte! Ni träffas i klassrummet då, men går direkt därifrån till biblioteket. Om ni är försenade, får ni gå direkt till biblioteket!

/Sofia


8 kommentarer:

  1. Det var bra träning, tycker jag. Vad bra att vi diskuterade först om hur man kopplar bilderna med dikter, sen tränade vi med små grupper, efter det skrev vi själva, så kommer man aldrig, aldrig, aldrig glömma:D *_*

    Jag har redan lånat två böcker om dikter förra veckan, men jag ska absolut följa er imorgon. ^_^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas jag verkligen! Ni ska få grupparbete imorgon, så det är viktigt att ni kommer. :)

      Radera
    2. Det sant, alla lektioner är viktiga. :)

      Radera
  2. Jag tycker att det är roligt att man koppla dikten med en bild men det behöver djup tänka för att man kunna ansluta dem varandra men i alla fall var träning bra idag och vi har lärt oss mycket :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är roligt att man koppla dikten med en bild men det behöver djup tänka för att man kunna ansluta dem varandra men i alla fall var träning bra idag och vi har lärt oss mycket :)

    SvaraRadera
  4. Jag ska ej säga att det var svårt.Jag ska berätta sanningen :D Vi hade väl tränat på sistone och jag tror att alla gjorde mycket bra jobbat :) och det är fantastiskt att ni informerar oss att vi ska till biblioteket.
    Vi ses där då :)

    SvaraRadera
  5. Jag ska ej säga att det var svårt.Jag ska berätta sanningen :D Vi hade väl tränat på sistone och jag tror att alla gjorde mycket bra jobbat :) och det är fantastiskt att ni informerar oss att vi ska till biblioteket.
    Vi ses där då :)

    SvaraRadera
  6. Vad bra att ni tycker att vi har tränat tillräckligt! Nu ska jag skriva ut allas uppgifter och börja läsa lite! Jag hoppas på trevlig läsning då!:)

    SvaraRadera