tisdag 11 oktober 2016

Uttal och samtal om läsloggar

Det blev verkligen bra tycker jag att få lyssna lite på er läsning och prata om vad ni behöver jobba med i uttalet. Ett tips tog fart direkt, när jag hörde några lyssna på flera ord i lexikon. Ta för vana att alltid göra det! Titta också på www.uttal.se som vi sa. Hur kändes det för er att läsa för mig och de tips som ni fick? Var du medveten om dina svårigheter eller var det nytt för dig?


Jag hann sedan prata med några om läsloggarna och de flesta hade förberett sig bra. Tanken med detta är att ni ska ta till er och förstå våra bedömningar, så därför är det du själv som ska berätta för oss:


- Vad har du gjort bra?
- Vad behöver du bli bättre på och hur kan du bli det?
- Har du några frågor om rättningen, som du inte förstår?


Liselotte fortsätter imorgon och vi hoppas att hon hinner alla då! Annars tar jag de sista på torsdag. På torsdag ska vi ju också hinna ett kortare grupparbete, så det är ont om tid!


Vi bestämde att ni ska få veta på fredag kl. 10.30 här på bloggen vilket kapitel från 18 och framåt som ni ska börja analysera på fredag. Ni kan då få en chans att läsa igenom det kapitlet någon extra gång innan ni kommer till lektionen. Försök komma kl. 12, så att du kan få dina 2 timmars skrivtid. Jag kan max stanna till 14.30, så kom absolut inte senare än 12.30.


Tack för idag!
/Sofia:)

7 kommentarer:

  1. Ayman32

    Jag tror att jag lärde mig av läsloggs berättning. Tanken att skriva kapitelanalys på kapitel 18-25 rör i min hjärna.  :)

    SvaraRadera
  2. idag lärde jag mig hur jag stavas vokaler o och u och hur jag använder"tidigare, innan, före" på rätt sätt. tiden är alltid nyttig med dig Sofia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Ja! Tiden med Sofia är nittig.
      Suzi, kan du lära mig "tidigare, innan, före" på rätt sätt ?

      Radera
    2. Kolla på den här sidan:
      http://blog.svd.se/sprak/2011/08/18/fore-eller-innan/

      Radera
    3. Ayman32
      Det var lite svårt att förstå, men jag har lärt mig att preppositionsmening har inget tid.

      som vanligt, lär jag mig svenska.
      "som" är en prepposition.

      jag pluggar svenska språket, som jag tycker om.
      "som" är inte en prepposition utan en bisatsinledare.

      Radera
    4. Ayman32

      "I prepositionsfrasen finns inget verb. Istället följs prepositionen av det man kallar en rektion; det kan vara ett enkelt substantiv (middagen), pronomen (mig) eller en hel substantivfras (den viktiga matchen)."

      källan är:
      http://blog.svd.se/sprak/2011/08/18/fore-eller-innan/

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera