måndag 10 oktober 2016

Detta gäller för veckan

Ni ska ju få tid att läsa klart boken under veckan, men vi har också tänkt ge er lite enskild tid i form av högläsning och genomgång av läsloggen. På torsdag kommer det också att bli ett kortare grupparbete med kort "redovisning" efteråt. Det grupparbetet är en förberedelse inför skrivuppgiften på fredagen. Så här har vi tänkt:




1. Enskild högläsning i 5 minuter, där du är i boken, för att träna uttal (start måndag).
2. Enskild genomgång av läslogg (start tisdag pass 2). Ni får tillbaka läsloggarna på tisdag kl. 8.
Innan du träffar oss ska du:

  • Kolla igenom vår rättning


  • Kunna berätta vad du har gjort bra


  • Kunna berätta vad du behöver bli bättre på och fundera hur du kan bli bättre på det


  • Ev. ställa frågor om något i rättningen som är svårt att förstå
3. Grupparbete på torsdag (30 min gruppdiskussion och 15 min redovisning i slutet). Förbered dig gärna lite innan. Grupparbetet innehåller följande:

  •  Kolla igenom Liselottes exempelanalys av kapitel 13.

  • Vilka bra fraser finns där? Alltså sätt att uttrycka sig, t.ex. ”Jag kommer specifikt att komma ihåg…” Kan ni komma på ett liknande sätt att uttrycka samma sak?


  • Vilka verbformer används? Fungerar andra verbformer?


  • Vilka ord är bra att ta med sig? Kan ni samla liknande ord?
/Sofia och Liselotte

5 kommentarer:

  1. Ayman32

    Nu lär jag mig för nästa gången.
    Jag ska använda skolans dator och pronomen på bättre sätt.

    Den här frasen är bra "Detta förbyts senare till en försiktigt hoppfull stämning när Amàr träffar några personer som pratar hans hemspråk och ger honom sällskap över gränsen".
    Jag har en fråga. kan man skriva vid eller genom gränsen istället för "över gränsen"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan befinna dig vid gränsen och du kan passera genom en gränsövergång, som till exempel en "check point". Att åka eller gå över en gräns är mer allmänt, så för att svara på din fråga: nej.

      Radera
    2. Ayman32
      Tack för ditt fullsvar Lisa!
      Malmö ligger vid gränsen. Många åker över gränsen till Danmark genom en gränsövergång.
      Trevlig natt!

      Radera