torsdag 13 oktober 2016

Hjälp för kapitelanalys

Bra ord för känslor som kan beskriva stämningen:
uppgivenhet
glädje
kärlek
förhoppning
sorg
godhet
lycka
besvikelse
förtvivlan
trygghet
oro
maktlöshet
rädsla
förväntan
misslyckad
vilsenhet
lidande
orkeslöshet
depression


Handling:
I det här kapitlet kan vi läsa att...
I det här kapitlet vill författaren visa oss att..
Kapitlet berättar om...


Språk:
Författarens språk är...
Läsaren kan märka av författarens språk att...
Författaren använder ett enkelt språk...
Författaren uttrycker....i kapitlet.
Författaren målar meningarna med...


Hjälp varandra att lägga mer förslag här på bloggen! Ni skrev ju fler alternativ i grupperna!


Kl. 10.30 imorgon får ni veta vilket kapitel ni ska analysera och sen kl. 12 på lektionen, får ni veta vilka punkter som ska vara med.


/Sofia

3 kommentarer:

  1. Ayman32

    Vi har haft en bra lektion idag. Jag har frågat t.ex. hur kan jag sätta en punkt och citattecken på bra sätt .

    "vilsenhet" var nytt ord för mig. Handling och språk anledningar är intressanta.

    Det är jätteviktigt att kolla på Lisas Analys och söka "Analystips" på Youtube.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Handling :
    I det här kapitlet står det om ....
    Språk :
    Jag tycker språket i det här kapitlet är....
    Miljö :
    Handlingarna i det här kapitlet sker i. .

    SvaraRadera
  3. Ayman32
    Jag väntar som på nålar.

    SvaraRadera