fredag 27 maj 2016

Fika och debattartiklar

Idag åt vi rabarberkaka med vaniljsås, baklava (stavas det så?):) och andra kakor. Ni fick dessutom tillbaka era debattartiklar och några av er hade lite frågor. Det var en jättetrevlig liten avslutning som vi fick!


Jag hoppas nu att ni jobbar vidare med er språkutveckling över sommaren. Har ni några tips till varandra? Mitt tips är att lyssna på svensk musik. Då kan man lära sig massor av nya ord och samtidigt träna på att lyssna och även på sitt uttal. Nu hittade jag precis en radiostation som bara spelar svenska låtar. Testa gärna den! Ni kan prova att söka på låten på google också, för att se texten. Känner ni till några svenska artister?
http://www.radioplay.se/svensk-pop


Självklart kan ni jobba vidare utifrån er planering i kursen också. Suzi hade en jättebra idé, att hon tänkte se någon film under sommaren och sen skriva en filmanalys på den. Välj gärna en svensk film, men det är inget måste. Ni kan söka på nätet efter tips på hur man kan skriva en filmanalys. Det mesta finns! Om ni blir klara med någon uppgift, så tror jag att det är lättast att ni mailar den till mig, eftersom Fronter kommer att försvinna inom kort.


Jag och Liselotte jobbar till 23 juni, så om ni funderar över något är det bara att ni hör av er eller kommer förbi och sen är vi tillbaka runt den 4 augusti. Tänk på att skolan är öppen till 7:e eller 8:e juli om ni vill sitta här lite och få lite uppgifter gjorda. Det kan vara lättare än att studera hemma!


Nu önskar jag (och med all säkerhet Liselotte också) en riktigt bra sommar! Skriv hur mycket ni vill här på bloggen också! Det är perfekt träning! Kanske kan man få svar på någon av sina frågor eller tips från någon annan!


Ha det bäst!
/Sofia

4 kommentarer:

  1. Det är bra idé tycker jag. När vi lyssnar Radio eller läsa några tidninger kommer att vi bli bättre och bättre för alla. Jag vill stor krama mina finaste lärare Sofia och Lisalåt.Hälsingar Fartun.

    SvaraRadera
  2. Det är bra idé tycker jag. När vi lyssnar Radio eller läsa några tidninger kommer att vi bli bättre och bättre för alla. Jag vill stor krama mina finaste lärare Sofia och Lisalåt.Hälsingar Fartun.

    SvaraRadera
  3. Ett stor kram till mina finaste lärare Sofia och Lisalåt, hoppas att ni ha det bäst fartun.

    SvaraRadera
  4. Ett stor kram till mina finaste lärare Sofia och Lisalåt, hoppas att ni ha det bäst fartun.

    SvaraRadera