fredag 20 maj 2016

Meningar och hörförståelse

Idag jobbade ni med att "rätta" varandras meningar som ni hade skrivit på bloggen. Jag ska kolla lite sen vad ni har skrivit och se om vi behöver jobba mer med orden eller inte. Vad tyckte ni om att jobba med det?


Ni gjorde sedan en voto-omröstning på några ord som skulle vara med i en hörförståelse. Här hittar ni resultatet på den:
http://voto.se/poll/lyssna


Ni lyssnade sedan på en tidningsartikel, som var en intervju gjord med tre ungdomar på gymnasiet. De pratade om miljön och att unga tar ett större ansvar än äldre idag. Här kan ni läsa samma artikel som ni lyssnade på:


http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwiPh7X0zOjMAhUDhywKHXgBDxsQFggpMAI&url=http%3A%2F%2Fwebbtv.sofiadistans.nu%2FDokument%2FSO%2FVi_far_%2520ta_klimatsmallen.pdf&usg=AFQjCNFgTm-dw2HeufUYka6riErJW3qfkA&sig2=c0Ix8kZ26keKP4BKlbpQZw


Här har ni frågorna som ni jobbade med:




Hörförståelse på en tidningsartikel (intervju)


”Vi får ta klimatsmällen”




Ord att känna till:


en klimatsmäll


en klimatförändring


en generation


att vara medveten


ett utsläpp


att ta till sig något


att anpassa sig


att trycka på


 


 


  1. Vilka är det som får lida för klimatproblemen i framtiden, enligt artikeln? (1 p)
  • Gymnasielever
  • Industrierna
  • De unga och deras barn


 2. Vilka kan göra något åt problemet med klimatet, enligt artikeln? (1 p)
  • Europaskolan i Strängnäs
  • Vi vanliga människor
  • De stora industrierna och staten


 
3. Vilka är mest medvetna om miljön, enligt artikeln, är det unga eller äldre? (1 p)_______________________________________ 


4. Enligt artikeln finns det två situationer där vuxna skulle kunna tänka mer på miljön än vad de gör idag, vilka? (1 p)
  • Vid utsläpp och kunskapsspridning
  • I hemmen med t.ex. belysningen och att ta bilen korta sträckor
  • I föräldrarollen och hundpromenader
5. Det finns ett uttryck i texten som beskriver att vuxna har svårt att lära sig nya saker. Vilket? (1 p)_______________________________________________________________


6. Vad vill Pontus Ferno att de vuxna ska förstå? (1 p)_________________________________________________________________





 

7. Vad tänker Pontus att regeringen och EU kan göra? (1 p)
  • Gå på vägen
  • Följa rika världsdelar
  • Ge information och leda människor till att göra rätt saker


 8. Vad behöver unga människor göra, enligt Pontus? (1 p)
  • Stå på sig och visa att så som vi behandlar miljön nu är fel
  • Anpassa sig efter sina föräldrar
  • Visa att det fungerar bra, så som vi gör
     




Blå färg: Förstår detaljer i texten             ___________ av 4 poäng


Gul färg: Förstår helheten                       ___________ av 3 poäng


Grön färg: Drar slutsatser utifrån texten  ___________ av 1 poäng

Ha en fin helg nu! Vi jobbar vidare med lite tidningstexter nästa vecka!
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar