tisdag 3 maj 2016

Argumenterande texter - film, exempel och läsförståelseuppgift

Vi började lektionen med att jobba med era åsikter som ni hade samlat på bloggen igår. Där pratade vi om att uttrycket "Jag tror..." inte passar att använda för att uttrycka sin åsikt, utan man behöver använda "Jag tycker att...", "Min åsikt är att...", "Enligt min åsikt borde...", "Enligt mig skulle...", "Jag anser att...". Man kan skriva "Det är min åsikt" eller "Så tycker jag" efter man tycker, men det blir inte lika tydligt för läsaren.


Vi såg sedan en film som berättar mer om argumenterande texter och den hittar ni här:


https://sites.google.com/site/giselasvenska/att-uttrycka-aasikter/att-argumentera-i-skrift-1


Vi läste det här som ett exempel på en insändare och jag har markerat lite typiska drag i den:




Inför köttfri dag i skolan!  (Rubrik)


På vår skola serveras det varje dag någon typ av kött i matsalen. Är det inte hamburgare eller bacon så är det köttbullar och korvar av olika slag. Men behöver vi verkligen ha kött varje dag? Nej, vi vill att skolan inför minst en köttfri dag en gång i veckan. (Tes/Åsikt)
   Varför?
   För det första (Bra uttryck för att föra fram sina argument) är det inte miljövänligt att äta kött. Det krävs tio gånger mer energi för att producera kött än vad det krävs för att producera grönsaker.
   För det andra är det nyttigt att ha en köttfri dag. Enligt Livsmedelsverket kan vi sänka vårt intag av kött med hälften och fortfarande må bra.
   För det tredje skulle en köttfri dag i veckan leda till att efterfrågan på kött skulle minska. Detta skulle i sin tur leda till bättre djurhållning och mindre lidande för djuren. En köttfri dag leder alltså till tre goda ting: Bättre miljö, bättre hälsa och bättre djurhållning. Nu kanske några menar att det räcker med att använda ekologiskt kött istället för importerat. (motargument) Men fakta kvarstår fortfarande. En köttfri dag i veckan är bättre! Däremot får skolan gärna servera ekologiskt kött de andra fyra dagarna! (bemöter motargument)
   Vår förhoppning är att alla skolor i kommunen från och med nästa termin inför en köttfri dag. Vi uppmanar alla elevråd i kommunen att kräva en köttfri dag i skolan! (uppmaning)


 
Miljövännen, Hälsofreaket och Djurrättsaktivisten (anonym signatur)




Sista passet läste ni en debattartikel om byggbranschen och till den fanns det frågor som ni skulle svara på. Vad tyckte ni om den?


Imorgon ska ni få träna på att hänvisa till andra texter, så ni sen när ni ska skriva argumenterande texter ska kunna använda fakta från artiklarna som ni har jobbat med.


Kom ihåg att det är självstudier torsdag och fredag den här veckan, alltså inga lektioner! På måndag kommer Ulrika till oss och då fortsätter vi att prata om era artiklar, alltså om stress, läxor, lagar och regler i arbetslivet, studera på Komvux, att jobba med det man är utbildad för m.m. Här finns länkar till de flesta artiklar som ni har jobbat med. Titta gärna igenom dem lite innan måndag!


- Läxor i skolan. Till hjälp eller skapar det bara stress? http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Aldre-elever-stressade-av-laxor/


- Elevers och lärares stress i skolan http://www.dagenssamhalle.se/debatt/stressen-skapar-ond-cirkel-i-skolan-21222


- Många lärare jobbar inte som lärare http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/40-000-larare-arbetar-inte-med-undervisning/


- Rätt för ALLA att läsa på Komvux http://www.dn.se/debatt/infor-livslang-ratt-for-alla-till-kommunal-vuxenutbildning/


- Stress i arbetslivet http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Besvar-av-stress-okar-i-arbetslivet/


- Förebygga ohälsa i arbetslivet (arbetsmiljö) http://www.dn.se/debatt/sa-ska-dodsfall-och-ohalsa-forebyggas-i-arbetslivet/


- Lång arbetsdag kan ge stroke http://www.prevent.se/arbetsliv/halsa/2015/lang-arbetsdag-okar-risk-for-stroke/


Ha det bäst!
/Sofia

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var en svårt läsförståelse för att det var många ordet som jag förstod inte men det gick bra frågorna. ohh vad synd att vi har ingen lektion på torsdag och fredag men jag kommer jobba hemma. Ali

    SvaraRadera
  2. Ja, det var en svår läsförståelse, eftersom det fanns lite skillnad i det här artikeldebatt. Egentligen var det svar på annan insändare så det gjorde svårt att hitta åsikterna och förstå vem har detta åsikter.Jag är inte nöjd med mina svar på frågorna.
    Det var orättvis för att vi inte har tränat med sånt insändare som egentligen är svar på annan insändare.

    SvaraRadera
  3. Ja ni, det var lite svårt idag! Jag kan hålla med om att vi borde ha tränat och läst svar på debattartiklar innan, men nu blev det tyvärr inte så! Nästa gång!

    Jag har satt gränsen för godkänt/E lite lägre än vanligt, runt 65% behöver vara rätt. Det var ändå många svar som man bara behövde svara rätt eller fel, så det gör den ju lite lättare. Har man tur så kan man ju chansa rätt!;) Alltså kan jag inte sänka gränsen hur mycket som helst. Några har i alla fall klarat den!:)

    SvaraRadera