onsdag 11 maj 2016

Instruktion och bedömningsmatris för torsdag och fredag


Här nedanför ser ni vad ni kommer att göra torsdag och fredag. Börja gärna fundera redan nu! Det finns också en bedömningsmall som vi kommer att använda när ni har skrivit era texter.

Instruktion för att skriva egen debattartikel

 

https://karvling.files.wordpress.com/2012/10/skriva.jpg

Utgå ifrån att du är expert för det ämnet som du ska skriva om. Ämnet som du väljer måste gå att koppla till den artikel som du har läst och presenterat, alltså den som handlar om skolan eller arbetslivet (arbetsmiljö, läxor, stress…)

 

Arbetsgång:

  • Välj din tes/åsikt som du ska argumentera för.
  • Fundera vilka argument du ska använda, helst både faktaargument och känsloargument.
  • Bestäm vad från din artikel som du kan använda, något som styrker din åsikt. Hur kan du skriva om det med egna ord och var i din debattartikel passar det? Hur refererar du på ett bra sätt till din artikel?
  • Fundera på ett motargument som du kan använda och hur du kan bemöta det.
  • Bestäm en passande rubrik eller gör det sist om du vill.
  • Skriv din inledning.
  • Skriv själva argumentationen och ta gärna in dina egna erfarenheter.
  • Skriv din avslutning som ska sammanfatta och gärna uppmana.
  • Skriv vem som skrivit, när och var.

 

Tips:

  • Använd allt som finns på bloggen (eller annat stöd) för att kunna få din text så bra som möjligt! Ta gärna hjälp av de olika förslag på formuleringar, som finns där.
  • Välj om du vill skriva för hand eller på dator!
  • Uppgiften ska vara klar efter lektionen på fredag!

 

Lycka till!

/Sofia och Liselotte



Bedömningskriterier - Skriv en debattartikel -

Svenska som andraspråk - grundläggande

 

E

C

A

 
Eleven har följt instruktionen.
 
Debattartikeln har en lämplig rubrik.
 
 
STRUKTUR
 
Debattartikeln har en i huvudsak fungerande struktur med en enkel uppbyggnad.
 
 
Eleven använder enkel textbindning. (Det finns en viss koppling mellan inledning, stycken och avslutning, samt meningar emellan.)
 
Debattartikeln har en relativt väl fungerande struktur med en relativt komplex uppbyggnad.
 
 
Eleven använder utvecklad textbindning. (Det finns en relativt väl fungerande koppling mellan inledning, stycken och avslutning, samt meningar emellan.)
 
Debattartikeln har en väl fungerande struktur med en komplex uppbyggnad.
 
 
Eleven använder välutvecklad textbindning. (Det finns en tydlig koppling mellan inledning, stycken och avslutning. Både meningar och stycken binds samman på ett väl fungerande sätt. Inga
omotiverade luckor förekommer.)
INNEHÅLL
 
Texten är anpassad till texttypen debattartikel på ett i huvudsak fungerande sätt.
 
Eleven skriver åsikter om ämnet med enkla argument.
 
 
 
 
 
Texten är anpassad till texttypen debattartikel på ett relativt väl fungerande sätt.
 
Eleven skriver åsikter med utvecklade argument, alltså både faktaargument och känsloargument.
 
 
 
 
Texten är anpassad till texttypen debattartikel på ett väl fungerande sätt.
 
 
Eleven skriver åsikter med välutvecklade och nyanserade argument, alltså både faktaargument och känsloargument
SPRÅK
 
Eleven skriver med viss språklig variation. (Ordvalet är enkelt men fungerar i sammanhanget. Viss omotiverad upprepning förekommer.)
 
 
Meningarna är i huvudsak fungerande och varierade (t.ex. förekommer få ordföljds- eller syftningsfel som försvårar förståelsen).
 
 
Eleven blandar tempus till viss del, men det påverkar inte förståelsen av novellen.
 
 
Eleven följer i huvudsak skrivregler för stavning och skiljetecken.
 
 
Språket är i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.
 
 
 
 
Eleven skriver med relativt god språklig variation. (Ordvalet fungerar relativt väl i sammanhanget. Till exempel synonymer gör texten relativt nyanserad.
 
 
Meningarna är varierade och relativt väl fungerande. (Inga ordföljds- eller syftningsfel som försvårar förståelsen förekommer.)
 
 
Eleven använder korrekta tempusformer relativt väl.
 
 
Eleven följer skrivregler för stavning och skiljetecken relativt väl.
 
 
Språket är relativt väl anpassat efter syfte, mottagare och sammanhang.
 
 
Eleven skriver med god språklig variation. (Ordvalet är varierat och specifikt och passar väl in i sammanhanget).
 
 
Meningarna är varierade och komplexa och fungerar väl.
 
 
 
 
Eleven använder korrekta tempusformer väl.
 
 
Eleven följer skrivregler för stavning och skiljetecken väl.
 
 
Språket är väl anpassat efter syfte, mottagare och sammanhang.

 

 


2 kommentarer:

  1. Jag undrar en sak, kan vi använda fantasi när vi ska skriva våra debattartiklar eller inte, t.ex. kan jag låtsas att jag är en lärare..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Precis som vi låtsades att vi var föräldrar igår!:)

      Radera