måndag 9 maj 2016

Hjälp för att skriva debattartiklar

















KÄNSLOR


När du diskuterar problem eller är upprörd/arg/besviken/ledsen så finns det många olika sätt att uttrycka sig på. Lättast är att bara skrika/säga FAN, SKIT OCKSÅ, HELVETE, JÄVLAR men för att få andra att lyssna behövs ibland proffsigare alternativ. Uttryck dig gärna i JAG-form då det är mer ärligt/rakt. Men om du känner att det är lättare att uttrycka känslor med MAN så väljer du det alternativet.



arg



•det som gör mig upprörd är ...

• jag blir rasande när jag ...

• ... får mig att känna vrede

• nu blir jag upprörd för att ...

• jag blir ilsken när ...

• det är svårt för mig att hantera min ilska när ...

• du måste förstå min ilska när ...

• jag blev bestört för vet du vad som hände? Jo ....

•jag är bestört över ...

• jag känner mig helt bestört för ...

• det är lätt att man blir bestört när ...

• mitt hetisga humör beror på ...

• när detta händer har jag svårt att tygla mitt humör ...

•varför jag reagerade aggressivt var för att ...

•på grund av ... blev jag riktigt uppretad

•... irriterade mig när ...


ledsen



•jag känner mig nedslagen för att ..

•när ... hände blev jag väldigt nedstämd

•jag känner mig nedstämd efter ...

•jag är så less på ... känns som att ingen lyssnar

•jag blev väldigt moloken när ...

•... gör mig dyster

•på grund av ... bidrog jag till en dyster stämning


orolig



•orsaken till att jag är orolig är ...

•jag är orolig för ...

•... skapar oro

•jag är lite bekymrad därför att ...

•jag är bekymrad över att ...

•jag blir hispig när ...

•... gör mig nervös

•min nervositet beror på ...

•jag blir nervös inför ...


glad



•... fick mig att bli på gott humör

•när ... hände blev jag uppspelt

•det kändes riktigt muntert när ...

•... bidrog till en munter stämning

•jag är belåten med ...

•jag kände mig belåten när ...

 




besviken



•jag blev besviken över mig själv när ...

•efter ... kände jag besvikelse

•vilken besvikelse att ...

•... fick mig att känna mig missnöjd

•känlsan av otillfredsställelse kom när jag råkade ut för ...

•jag upplevde en känsla av otillfredsställelse när ...

•jag är/var illa tillfreds med att ...

•jag känner mig illa tillfreds med ...

•jag är så missbelåten med ...

•direkt efter ... blev jag missbelåten med mig själv

•jag känner en viss frustration om/när ...

•självklart känner jag en frustration när ...

•det är frustrerande när ...

•jag kan känna en sådan frustration då ...

•jag blir så här frustrerad för att ...

•jag är så frustrerad över att ...


förvirrad
•när ... hände blev jag så konfunderad ...

•man blir ju konfunderad när ...

•jag är/blev förbryllad över ...

•att jag är förvirrad beror på ...

•jag känner mig förvirrad för att ...

•jag blev perplex över/åt ...


osäker
•mycket känns ovisst speciellt när ...

•det är lite ovisst då ...

•jag känner ovisshet inför ...

•det känns otryggt att ...

•jag är något tveksam till ...

•jag känner viss tveksamhet till ...

•jag är kluven till/inför ...

•det är lätt att bli lite ambivalent när ...

•jag känner mig lite/väldigt ambivalent när det kommer till ...


förhoppningsfull
•efter ... känns det lovande

•det ser hoppfullt ut för ...

•jag är optimistisk så ... kommer nog bli bättre

•jag är förväntansfull fast ...

•nu när ... ser jag förhoppningsfullt fram emot ...

•det ser väldigt ljust ut fast/även om ...

RUBRIK (debatter)
En rubrik kan avslöja en känsla, en åsikt/en tes och/eller ett problem.


Sluta ...
Det är bra med ...
Låt ...
Våga ...
Lägg ner ...
Varför ...
Det är dags att ...
Inför ...
Förbjud ...
Slopa ...
Låt oss ...
Använd hellre ...
Vi behöver ...
Alla borde ...
Sänk ...
Höj ...
Skärp ...
Vi har inte glömt ...
Försvara ...
Hjälp ...
Rädda ...



INLEDNING
Inledningen ska presentera ett problem/en åsikt som ska locka läsaren till vidare läsning. När du ska skriva en text och vill starta en diskussion (insändare, debattartikel eller krönika) finns det olika sätt att väcka intresse redan i inledningen. Man kan utgå från sig själv – vad man själv varit med om. Det kan också vara något man sett/hört/läst som bidragit till ämnet för diskussionen.


Under 2000-talet ...
En gång när jag ...
Det ska mycket till ...
Efter att ha ...
Det började med att ...
Jag beundrar ...
Det sägs att ...
Jag har länge undrat ...
Hur kommer det sig att ...
Den senaste tiden ...
Vad beror det på att ...
Visst är det härligt med ...
Varje gång jag ...
Efter varje ... undrar jag ...
Vad händer om några år när ...
Jag har varit med om ...
Något märkligt hände ...
Det som började som ... blev ...





ARGUMENTATION
I en text där du diskuterar behöver du ha argument FÖR och/eller MOT.
FÖR Ett argument är ...
 Ett annat argument är ...
En undersökning visar att ...
I en intervju fick jag veta ...
För det första ...
För det andra ... ... presenterar siffror som visar ...
Eftersom ... Därför ...
 Jag läste i en artikel ...
... förklarade att ... vilket visar ...
 ... förklarade att ... därför menar jag att ...
 En fördel med detta är ...
... gynnar ... därför anser ...
Det finns ytterligare en anledning att ... och det är ...
MOT Många håller inte med om att ... men ...
Vissa tycker att ... men jag anser att ...
En del tycker att ... men enligt min åsikt ...
... påstår att ... men jag vet att ...
Många anser att ...men jag hävdar att ...
Det finns forskning som visar ...men en del forskare ...
Man kan tycka att ... men egentligen ...
Visst kan det vara så att ... men det måste vara bättre ...
Det stämmer visserligen/förvisso att ... men ...
Visst kan ... förklara ... men det finns andra sätt som lättare visar ...
Det är inte konstigt att ... när man ...
Det är klart att ... tycker ... men varför inte våga ...
Jag förstår att majoriteten kan tycka ... men om man bara ...
Jag kan sympatisera med ... för att ... men ...
Jag har full förståelse för ... men ...
AVSLUTNING
Det är viktigt att avsluta med ord/fraser/meningar som läsaren kommer att minnas. Sammanfatta kort det viktigaste och väck gärna en tanke. Din text ska få läsaren att vilja fundera vidare.

Det är alltså viktigt att ...
Man/vi får inte glömma ...
Ännu en gång ...
Jag vill ännu en gång poängtera ...
Till sist vill jag ...
Varför inte ...
Avslutningsvis undrar jag ...
Så när vi lyckas ...
Inte förrän... kommer ...
Inte förrän vi ...
Därför ...
Så min vädjan till ...
Nu när ni känner till lite mer om ...
Nästa gång du råkar ut för ...
Min önskan är att en gång för alla ...
Vi uppmanar ...
Det är nu hög tid att ...
Utmaningen är att ...
Till alla er som ...
Låt oss hoppas att ...
Så nästa gång ...
Det är därför min förhoppning att ...
Därför tycker jag att ...
Det vore klokt att ...
Vi tror att det behövs ...
Vi ska fortsätta vara ...
Just därför är det ...
Vi har mycket att lära av ...
Sammanfattningsvis...
Slutligen vill jag ...
Slutsatsen är/blir ...
Avslutningsvis kan man säga att ...




/Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö – www.lektion.se









































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar