torsdag 19 maj 2016

Meningar med orden från "Spädbarn botades från hiv"

Här är lite meningar som kommer från tidningsartikeln från igår. Fortsätt dem:


Eftersom många spädbarn...
Sedan 12 månader har jag...
När författare får sitt genombrott...
Trots alla kritiska röster...
Det är inte klarlagt om...
Om du inte äter, blir det i så fall...
Det råder ingen tvekan om att...
Om du inte omedelbart går härifrån...
...ökar successivt om...
När hon efter ytterligare 10 månader...
Jag är en typisk...




Skriv minst tre meningar per person innan lektionen imorgon. Vi kommer att jobba mer med det imorgon eller nästa vecka. Det blir lite hörförståelse imorgon. Vi ses då!
/Sofia

37 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Eftersom många spädbarn lider av kolik, behöver de behålla sig varma.
    Sedan 12 månader har jag studerat svenska språket.
    Om du inte äter, blir det i så fall din kropp trött och utmattad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) bra jobbat

      Radera
    2. ...hålla sig varma./ ...behöver vi hålla dem varma.
      Om du inte äter, blir det i så fall problem med din kropp som blir trött och utmattad.

      Radera
  3. Eftersom många spädbarn föds med Hiv måste vi tänka hur vi kan ge dem adekvat hälsovård.
    Sedan 12 månader har jag fått ett barn och jag tror att redan nu kan han prata med mig. :)
    När författare får sitt genombrott känner sig stolt.
    Trots alla kritiska röster gör läkarna vad de vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. När författare får sitt genombrott känner han sig stolt.

      Radera
    2. Jag fick barn för 12 månader sedan.. (I så fall!)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots alla kritiska röster vann han.
      Ali

      Radera
  5. Jag är en typisk mänsklig representant.
    När författare får sitt genombrott känner de sig tillfredsställda.
    Det är inte klarlagt om vi kan komma idag.
    Om du inte omedelbart går härifrån kan du stanna kvar här hela tiden.
    Olena

    SvaraRadera
    Svar
    1. När författare får sitt genombrott känner han sig tillfredsställt.

      Radera
    2. ...känner han sig tillfredsställd.

      Radera
  6. Trots att alla kritiska röster som tror att rökning inte orsakar lungacancer, visar studier att rökarna har högre möjlighet att få lungacancer.
    Det är inte klarlagt om fortkörningen är huvud anledningen för dödliga olyckor.
    Om du inte omedelbart går härifrån, ska hunden som bevakar gården bitas dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots alla kritiska röster som tror att rökning inte orsakar lungcancer, visar studier att rökare löper högre risk att få lungcancer.
      ...huvudanledningen...
      ...som bevakar gården bita dig.

      Radera
  7. Om du inte omedelbart går härifrån, ska jag ringa polisen.
    Det råder ingen tvekan om att engelskan är det mest använda andrahandsspråket.
    Människor som dödar på grund av kriget, ökar successivt om världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor som dör på grund av kriget, ökar successivt om världen.

      Radera
    2. Människor som dör på grund av kriget, ökar successivt om läget inte förbättras.

      Radera
  8. Det är inte klarlagt om jag ska resa till turkiet nästa månad.
    Jag är en typisk elev, när jag följer mina lärarnas anvisningar för att få ett högt betyg.
    Eftersom många spädbarn var hivpositiva, måste läkarna upptäcka nya och bra mediciner.
    Sjukdomen ökar successivt om hon inte tar mediciner ordentligt.

    Moustafa

    SvaraRadera
    Svar
    1. "turkiet" det är namn land därför att skrev vi med stor bukstav Turkiet.
      Olena

      Radera
  9. Det är inte klarlagt om jag ska resa till turkiet nästa månad.
    Jag är en typisk elev, när jag följer mina lärarnas anvisningar för att få ett högt betyg.
    Eftersom många spädbarn var hivpositiva, måste läkarna upptäcka nya och bra mediciner.
    Sjukdomen ökar successivt om hon inte tar mediciner ordentligt.

    Moustafa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Jag är en typisk elev, när jag följer mina lärares anvisningar för att få högre/högt betyg.
      Ali

      Radera
  10. Det är inte klarlagt om jag ska resa till turkiet nästa månad.
    Jag är en typisk elev, när jag följer mina lärarnas anvisningar för att få ett högt betyg.
    Eftersom många spädbarn var hivpositiva, måste läkarna upptäcka nya och bra mediciner.
    Sjukdomen ökar successivt om hon inte tar mediciner ordentligt.

    Moustafa

    SvaraRadera
  11. När hon efter ytterligare 10 månader fortfarande kände sig sjuk gick hon till läkaren .
    Det råder ingen tvekan om att jag och min man ska lyckas i Sverige .
    Jag är en typisk syrisk kvinna .

    SvaraRadera
  12. Eftersom många spädbarn har verkligen hivpositiv så läkarna försöker att testa nya mediciner.
    När hon efter ytterligare 10 månader bli försvinna hivvirus från hennes bloden läkaren få bra resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom många spädbarn verkligen är hivpositiva, så försöker läkarna att testa nya mediciner.
      När hivviruset efter ytterligare 10 månader hade försvunnit från hennes blod, var läkarna nöjda.

      Radera
  13. Om du inte omedelbart går härifrån då slår jag ihjäl dig.
    Sedan 12 månader har jag börjat att träna och slutade att röka.
    Jag är en typisk fotbollsspelare i mitt lag.
    Om du inte äter då din kropp växer inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. man kan inte slå en person i Sverige.

      Radera
    2. ...har försökt sluta röka.
      Om du inte äter, växer inte din kropp.

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. När författare får sitt genombrott med romanen blir han känd.
    Det är inte klarlagt om alla elever får lika bra resultat.
    Det råder ingen tvekan om behandlingen är effektivt får barnen.
    Om du inte omedelbart går härifrån så missar du bussen.

    SvaraRadera
  16. Det är inte klarlagt om det finns livet utanför våran planet.
    Om du inte omedelbart går härifrån, kommer du att bli sent.
    Om du äter inte blir det i så fall den kropp svag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. skriv du en meaning eller en dikt?
      saman

      Radera
  17. Eftersom många spädbarn gråtar högt, har jag bestämt mig att inte ha ett bran.
    Sedan 12 månader har jag försökt gå ner i vikt men det gåt aldrig.
    När författare får sitt genombrott blir det svårt att behålla framgången.
    Trots alla kritiska röster sköt han bollen rakt i ansiktet på Lukas som blev liggande ( Dodgeball )
    Det är inte klarlagt om hur dålig är det för magen att äta efter klockan 8 på natten.
    Om du inte äter, blir det i så fall svält och du växer aldrig upp.
    Det råder ingen tvekan om att jag drar här ifrån.
    om du inte omedelbart går härifrån blir du anhållen i häktet.
    skratt röster ökar successivt om det ser ut som att du inte förstår.
    När hon efter ytterligare 10 månader jobbade, kännde hon sig stressat och obekväm.
    Jag är en typisk människa. När jag ser på mat blir jag hungrig.

    SvaraRadera
  18. Jag är en typisk person.
    Det råder ingen tvekan om att jag gillar mat.
    Om du inte äter, blir det i så fall skadlig för dig.
    Ayman32

    SvaraRadera