måndag 31 augusti 2015

Bedömning

Idag tittade vi på artikeln om björnen och pratade om varför det var en bra artikel. Den hade ju en lockande rubrik, svarade på alla frågor i ingressen och utvecklade det i resten av artikeln. Dessutom var språket varierat och dialogerna (pratminus) var skrivna på rätt sätt. Hur skulle man tänka med verbformerna vid pratminus?


Ni fick sedan sitta i grupper och bedöma (försöka vara lärare) en annan grupps artikel. Ni jobbade på jättebra, men det är viktigt att hitta både bra och mindre bra saker! Vad tyckte ni om det? Var det något av det här nere som var lätt att bedöma? Vad var svårt?




Bedömning:


Lockande rubrik:  
Ingress:  
Svarar på frågorna Var? Vad? Vem? När? Varför? Konsekevenser? □    
Pratminus (någon pratar): □
Variation meningar: □                                                                  
Variation ord:                                
Tydligt (går att förstå): 
Sammanhängande med flyt: □
Anpassat till mottagare:                
Struktur (rubrik, början, mitt, slut, artikelförfattare):                           
Skrivregler (t.ex. punkt, kommatecken, stor bokstav, stycken, stavning):
Grammatik: □


Imorgon får ni skriva rent era artiklar, utifrån de andras förslag på ändringar. Fråga gärna de andra hur de har tänkt med sina förslag! Skicka sedan in de nya artiklarna på Fronter. Vi ska även jobba med läsförståelse på en artikel imorgon. Vi ses då!
/Sofia

2 kommentarer:

  1. Det blir svårare värje klass. Finns ingen kommentar därför att de andra plugga så hårt som möjligt 😂😂

    SvaraRadera
  2. Det blir svårare värje klass. Finns ingen kommentar därför att de andra plugga så hårt som möjligt 😂😂

    SvaraRadera