fredag 21 augusti 2015

Korta presentationer och korta notiser :)

Ni fick presentera den notis som ni hade valt ut och det gick riktigt bra för vissa och lite mindre bra för andra, men alla kämpade väl! Det som man alltid ska tänka på är att visa för oss att man har förstått det man har läst eller lyssnat på och i det här fallet gör man det genom att berätta med egna ord vad notisen handlar om - hitta synonymer till de svårare orden, alltså ett annat ord som har samma betydelse. Hur kändes det att prata tyckte ni? Blev ni nervösa och var det en svår uppgift?


I klassrummet skulle ni klippa ut så många notiser som möjligt från tidningen och klistra upp dem på ett större papper och dessutom skriva på det vad som är typiskt för en notis och när jag och Liselotte kom in i klassrummet och såg resultaten av gruppernas arbete blev vi verkligen stolta över er. Så bra jobbat!! Vad tyckte ni om den uppgiften?


Vi jobbar lite mer med notiser på måndag, men först en välbehövlig helg! Ha det fint allihopa!:)
/Sofia och Liselotte

7 kommentarer:

  1. Tyvärr jag var inte med,men jag har lämnat mitt hjärta med er.

    SvaraRadera
  2. Jag också var inte med de, för att min dotter blev nypt av en insekt och hennes fot blev svullnad och hon hade mycket ont.

    SvaraRadera
  3. det är jag Najoua som skriver den kommet upp. Jag heltiden glömmer att skriva mitt namn

    SvaraRadera
  4. Det var jätteroligt jobbat :) och lärde mig mycket om notiser. Jag önskar att allting går bra!

    Tusen tack!

    SvaraRadera
  5. Det är bra och jag förstår hur man skriva en notis men lite svårt att hitta svåra ord som passar på meningen.

    SvaraRadera
  6. Nu förstod jag vad var det för skillnader mellan en notis och en nyhetsartik
    tack Sofia
    Noor

    SvaraRadera