fredag 16 januari 2015

Några nya ord, kända personer och information om noveller

På morgonen idag jobbade vi med bloggen och nu tror jag att nästan alla vet hur man kommenterar. Jättebra! Jag hoppas att bloggen kommer att utnyttjas väl och att ni känner att ni kan utveckla ert språk genom den.

När vi läste inlägget från i tisdags, pratade vi om några ord där, t.ex. flitigt, avancerad och pågå. Kan ni som inte var med på lektionen i morse försöka förklara vad de orden betyder och gärna skriva några meningar som exempel. Vi diskuterade också varför jag hade skrivit "sångerskor" med citattecken. Förstår ni varför? 1/4-sida trodde några var fyra sidor, men så är det absolut inte. Man säger ju en fjärdedels sida och det är ju hälften av en halv sida (1/2). Nu blev det lite matte här i svenskakursen också:)

På eftermiddagen berättade några elever om några kända personer, som Allan träffade i filmen Hundraåringen. Noi gav oss lite information om Stalin, t.ex. att han hade två fruar och ett barn med sin första och två med sin andra. Dock hade han fyra barn totalt, alltså ett utom äktenskapet. Franco var diktator i Spanien och hade ett samarbete med Hitler och det var Suhailah som berättade om honom. Cheska berättade att Albert Einstein föddes i Tyskland, men att han flyttade runt med sin familj mellan olika länder i Europa. Einstein var en teoretisk vetenskapsman och fysiker och fick nobelpriset 1921. Ni andra lyssnade och ni förstod det mest tyckte jag. Bra jobbat!

Jag visade sedan Fronter och att man måste gå till Arkiv för att hitta information om berättelser och noveller. Där ligger både filmer och läsbara dokument, som ni kan använda för att förstå vad en novell är och hur man skriver en sådan.

Nästa vecka fortsätter vi vårt arbete med novellerna och på måndag tänkte jag att vi ska läsa en novell tillsammans med lite frågor till.

Trevlig helg! /Sofia:)

10 kommentarer:

  1. Jag avancerar med svenska språket.
    Det pågår en tornado i mitt huvud som flitigt rufsar om mitt hår :)

    SvaraRadera
  2. Jag undrar vad det var som pågick i novellen slut.
    Vi är flilitiga och avancera snabbt på språket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra meningar! Tänk på att det heter "novellens slut" och "avancerar snabbt i språket"

      Radera
  3. Jag vill fråga dig Sofia om värför kallas novell en kort litterär berättelse ibland? Jag vill veta vad betyder det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en kort berättelse och litterär kommer från litteratur som är en typ av text! Litteratur kan vara romaner, sagor, poesi, noveller m.m.

      Radera
  4. Butiken är stäng, för att reparationen pågår.
    Jag ska ge dig information senare om det finns någon avancera.

    noi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Tänk bara på att man säger. "något avancerat"

      Radera
  5. Några elever av oss läser svenska på avancerad nivå efter lovet.
    Om vi fortsätter flitiga oss på svenska, blir det pågå att avancera kunskap i våra huvud.

    SvaraRadera