tisdag 13 januari 2015

Bloggen, kursen, kunskapskrav, studieteknik och Hundraåringen

Nu är vi igång och jag tycker att det känns jättebra och ni jobbade verkligen flitigt idag under våra tre timmar. :)

Vi började med att lära känna varandra lite och vi kunde se att flera av oss hade liknande intressen. Många gillar att laga mat och även att baka. Vi har dessutom två "sångerskor" i gruppen, så vi får se om de kan slå sig ihop något framöver och kanske sjunga något vackert för oss.:) Vi pratade också om att det är ett tufft liv för de flesta nya här i Sverige, vilket innebär en lång väg att gå, innan man kan göra det man drömmer om. Det är viktigt att "ha en morot" (som jag pratade om med vissa) för att orka med att kämpa. Vad har ni för planer för framtiden? Vilken morot har ni?

Vi pratade ganska länge om kursen Svenska som andraspråk gruv och vad som ingår i den. Som vi sa, så är det ju de fem färdigheterna som vi jobbar med även här, alltså läsa, skriva, lyssna, diskutera och prata, men det ställs hela tiden högre krav på språket. Om man jämför med sfi, så är texterna mer avancerade och det krävs mer av ert språk både muntligt och skriftligt. De som har läst kursen tidigare och fortsätter nu, berättade lite för de nya om vad vi har gjort tidigare. T.ex. har vi läst en roman (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann) tillsammans och gjort hörförståelser, läsförståelser, skrivuppgifter och muntliga uppgifter kopplade till den romanen. I den här kursen ingår det att man ska läsa minst en roman och det är inget som jag hittar på, utan Skolverket säger det. Skolverket är ju de som styr själva innehållet i kurserna, men sen exakt vilka texter eller hur vi ska jobba med texterna, bestämmer vi mycket tillsammans. Kursen handlar främst om att träna på språket och det gör vi genom att arbeta med olika texttyper på olika sätt. Kunskapskraven/betygen kommer mest in i slutet av kursen, när ni har tränat klart och betygen är från E till A och det handlar om hur bra man förstår texter som man läser, hur bra man kan prata och skriva o.s.v. Hur brukar ni träna på språket? Kan ni ge varandra lite tips?

Efter rasten delade vi upp oss lite, så de nya eleverna arbetade med en uppgift om studieteknik, som ska lämnas in på Fronter. De som var här förra veckan gjorde en muntlig uppgift, då de jämförde filmen, Hundraåringen med boken. Det gick riktigt bra! Några, som inte var här förra veckan, började att se filmen och den kan ni se klart hemma om ni vill. Ni kan sen få skriva lite om skillnaderna mellan boken och filmen och lämna på Fronter (alltså Estabraq, Vince och Najoua). De som redan hade sett filmen fick sedan söka fakta om de olika kända personerna som Allan träffade. Den faktan ska skrivas om med egna ord, ca. 1/4 sida på datorn och lämnas in på Fronter. Skriv källan (alltså vilken sida på internet, som ni använde).

Imorgon kommer Liselotte att börja prata om noveller/berättelser med er och det är ett område som kommer att pågå de närmsta veckorna. Jag träffar er igen på fredag!
/Sofia:)

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nä fy!! Du har ju slutat så nu händer inte mycket här:(

      Radera
  2. Mitt mål är att bli en kock och öppna min egen restaurang

    Min morot är klara mina ämne först en i taget.

    Jag tränar min svenska språket genom att lyssna och läsa en bok för mina syskon och tittar på tecknad film.

    Vince

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra att du läser för dina syskon. Det är ju ett jättebra sätt!

      Radera
  3. Mitt mål är att bli bagare eller kock i framtiden, jobba i en restaurang eller i ett café. Min dröm är att jag får öppna ett eget café någongång i livet.

    Jag brukar läsa mycket böcker, titta på tv och träffa mina kompisar som är svenskar. / Sonja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag får komma och äta eller fika hos dig sen!

      Radera
  4. Hej!
    Jag tänker på att jobba som tolk, för att jag vill hjälp olika människor med språket och framför mig har jag så lång väg för att nå mitt mål, men i alla fall jag kämpar för det och det ska ge mig bra framtid.

    Jag brukar träna på språket t.ex. läser tidningar och se mycket på svenska program, men tyvärr kunde jag inte skafa mig en svensk kompis bara i skolan träffar jag elever från olika kulturer och olika länder och pratar med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju ändå bra att du tränar att prata i skolan. Du är ju här mycket, eftersom du läser många kurser, så det blir ju en bra träning.

      Radera
  5. Hej!
    Jag vill studera Vård och omsorgsprogrammet och få jobb.
    Om jag blir färdig skolan och få bra betyg ska jag fortsätta studera igen.
    Jag brukade lära mig ensam men jag fick inte bra resultat. Det är viktigt att använda språket varje dag på olika sätt. Om man pratar hemma mycket med barnet och sina grannar så lär sig fortare .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du kan skriva här nu! Det är ett jättebra sätt att träna sitt språk genom att skriva här. Hoppas att du kommer att använda bloggen mycket! Det är ett bra tips att prata svenska hemma om man har barn och även försöka prata med grannarna. Har du någon trevlig granne här i Kungsör?

      Radera
    2. Jag är glad att jag har möjlighet att skriva här nu.
      Jag har många grannar men jag känner inte dem. Jag brukar träffa en gammal kvinna och prata lite med henne. Jag hoppas att jag ska lära mig mera svenska därför började jag i skolan.

      Radera
  6. Jag önskar bli klart med svenskan i framtiden. Efter det vill jag läsa som såmmorska då kan jag ha ett bra jobb.Jag tittar på Tv och pratar med andra för att kunna bättre med svenka.
    RAZIEH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår att du vill jobba som sömmerska! Det är ju ditt expertområde:)

      Radera
  7. Det är viktigt att man har ett mål alltid i sitt liv. För att träna svenska, finns det många olika tekniker, läsa böcker titta på tv och prata med vänner.
    Min framtidsplan är att bli en elektriker, eller jobba med bilar.
    Om man är en elektriker, finns det mycket jobb, det jag tror på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du hittat några vänner som du kan prata med här i Kungsör nu?

      Radera
  8. Jag jobbar som vårdbiträden och jag vill studera mera med vård och omsorgprogramet för att jag kan gå vidare med jobb.
    Jag brukar träna på svenska med prata,läsa och tittar på tv, jag tycker att det är roligt att prata med varandra/ Pooh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du lyckades skriva här nu! Då vill jag se många kommentarer av dig framöver!:)

      Radera
  9. Min önskan är att ha ett bra jobb och bra liv. Jag väljer att käpa lära mig med går till skolan. I skolan kan jag träna mig att läsa,skriva,prata och lyssna. Dessutom tränar jag mig också hemma genom att titta på TV. Att läsa gör jagbinte bara i läroboken, jag läst också i tidningar,magaziner och romaner.
    Mitt framtidsjobb är att ha ett eget massageföretag. För att jobba med massage måste jag kunna förklara för kunden eller patienten på olika problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får jag komma på massage till dig då?! :)

      Radera