tisdag 27 januari 2015

Brevet och planering av novell

Idag berättade Basam om novellen som han hade läst. Det var en person som tjuvläste någon annans brev på ett bibliotek. Brevet skrevs av en sydlänning och det skulle skickas till sydlänningens mamma. Det var väldigt fina beskrivningar av Sverige och personen berättade hur bra det är här. Håller ni med?

Rui och Cheska pratade lite om strukturen i sin novell och den började ju "In medias res", alltså mitt i en händelse. I den här novellen beskrev författaren mycket runt personernas känslor, men man fick inte veta så mycket om deras utseende. Det är ju ofta känslorna som gör att man kan förstå personen och förstå hur han är. Det är viktigt, när ni sedan ska skriva er egna berättelse.

Vi gjorde en hörförståelse på ett utdrag från romanen "Hon går genom tavlan ut ur bilden" och det handlade om flickan Hanna som väntade på sin kompis på skolgården. Det var flera frågor om personernas koppling till varandra. Tyckte ni att det var svårt? Har ni lånat någon ljudbok någon gång på biblioteket? Då lyssnar man alltså på en roman, istället för att läsa den. Det är ett jättebra sätt att träna upp sin hörförståelse!

Imorgon ska ni få ge respons till varandra på era novellplaneringar. Lycka till med det! Lyssna noga på varandra och försök verkligen att tipsa varandra, så att det kan bli riktigt bra noveller!

Vi ses på fredag!
 /S:)

6 kommentarer:

  1. Jag håller med sydlänning studenten eftersom jag tycker om Sverige.
    Men jag håller inte med honom när han jämföra mellan hemland och Sverige .
    Tyvärr, jag har inte lånat någon bok från biblioteket.

    SvaraRadera
  2. Det var inte så svårt att lyssna på dig eftersom jag känner ingen din låt och du lärde ganska sakta för oss. Med andra person som jag träffade och talade med inte så ofta var lite svårt för mig ibland.

    Jag hade lånat en ljudbok en gång förut, det var länge sen och det ganska tråkigt eftersom jag förstod ingenting som de pratade om. Men nu tänker jag att ska låna samma ljudboken ingen, kanske bli det rolig om jag kan förstår dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du känner igen min röst ganska väl nu, eller hur?!:)

      Vilken bra idé att låna samma ljudbok nu! Då kan du ju se om ditt språk har utvecklats. Du kanske förstår allt nu. Vad spännande! Du måste berätta sen!

      Radera
    2. Ja, det gjorde jag med, Noi. Att låna en ljudbok från biblioteket, är inte roligt då sen två år för mig. Numera blir det skillnad om vi prova ingen.
      Man kan också ladda Ljudbok via app.

      Radera