lördag 18 oktober 2014

Samarbete är bättre än att jobba ensam.

I fredags morse jobbade vi i liten grupp tillsammans med Sofia och kollade och rättade på Cheskas blogg. Vi lärde oss mer om grammatik, ordföljd, personliga pronomen, huvudsats, bisatser och tomma rader. Vi fick också veta att ordet optimist betyder att man är positiv, men optimistjolle är något helt annat. Det är en båt.

På eftermiddagen fick vi en kopia av Cheskas gamla blogg som en uppgift att jämföra med en ny uppdaterad version som vi hade rättat. I klassrummet jobbade vi i par med att hjälpa varandra och kolla på våra intervjuer. Det gick mycket bra för allihopa även om vi var osäkra på vad som var rätt eller fel, men vi tränade att prata och lyssna på varandra.

Jag tror att det är jättebra att vi jobbar tillsammans ibland. Det är liksom att vi tränar på hörförståelse och uttal samtidigt. Vad tror ni?

Önskar er en bra dag!
Noi .

17 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Noi!
    Det är jätteviktigt att vi tränar mer för att vi fortfarnde inte vet när måste man använda infintiv, supinum, presens, eller perfekt än. Vi behöver träna också på huvudsatser, bisatser, bestemd och obestämd form.

    Trävlig dag!
    S.M

    SvaraRadera
  2. "Det är jätteviktigt att vi träna mer"

    SvaraRadera
  3. Jag vet, men jag vill visa skillnaden.

    SvaraRadera
  4. Jag ville ge ett indirekt exempel och visa när kan man använda infinitiven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä nu hänger jag inte med!

      Radera
    2. Varför hänger du inte med?

      Radera
    3. Det betyder att jag inte riktigt förstår vad du menar!:)

      Radera
    4. Jag ska förklara när vi träfas på fredag om du vill, men inte nu.

      Radera
  5. Bra skrivet Noi och jag tycker att vi behöver träna mer och mer om grammatik och hör och läsförståelse.

    SvaraRadera
  6. Hej Noi,

    Jag tycker att det är också bra att samarbeta för att min grupp utbyter idéer hur en mening blir bättre och förklarar varför ordet är fel eller grammatiken i meningen är fel.

    Benelda

    SvaraRadera