tisdag 21 oktober 2014

Jobba själva med synonymer och läslogg

                   

Idag fick vi jobba med synonymer till hiskeligt gammal. Alla fick leta på synonymer i Word och vi hittade negativa och positiva ord t.ex oerhört, väldigt, rysligt och hemskt.  Sedan jobbade vi med en läslogg och gjorde en tabell i Word. Vi letade efter meningar som var speciella för oss i hundraåringens bok och vi satte de meningarna i läsloggen, för att vi skulle hitta förklaring, vår fundering och kommentar. Sedan fortsatte vi studera  själva och  Ros Mari gick runt och hjälpte dem som behövde hjälp.

Idag vill jag inte fortsätta berätta om lektionen, eftersom jag har något annat som är viktigt att ni vet om och det är bröstcancer.

Vad är bröstcancer?

 - Bröstcancer är en elakartad (malign) tumör i bröstet. Det finns olika typer av cancertumörer i bröstet. En del växer långsamt, andra växer snabbt. Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Cirka 8 000 drabbas varje år i Sverige. Mellan 5 och 10 procent av fallen beror på ärftlighet.

Vet ni att det inte bara är kvinnor som får bröstcancer. Män får också  bröstcancer. Ni måste lära känna era bröst för att  upptäcka bröstcancer tidigt. Vad säger ni om det? Vet ni hur man kan kontrollera sina bröst själv? Här kan ni läsa mer om bröstcancer och veta hur man kan kontrollera sig själv. http://www.1177.se/Vastmanland/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Cancerformer/Brostcancer/?ar=True

 Ha en bra dag!

Najoua.

15 kommentarer:

  1. Jag tror att ingen person tycker om någon cancer och vi vill inte ha de heller i kroppen. Jag förstår inte den här meningen som du har skrivit "jag har något som är viktigt att ni vet om och det är bröstcancer" Kan du förklara är du har den eller göra du undersöker bara? hoppas att du är frisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag menar att jag vill berätta om bröstcancer". Jag är frisk tack Noi. Man behöver inte vara sjuk för att prata om något sjukdom. Det är bara en tips för alla tycker jag, eftersom det var inte mycket som gjorde vi idag i lektionen. Det som var viktig att vi har träffat Ros-Mari och vi har saknat Sofia. Najoua.

      Radera
    2. Nu förstår jag :) Tack för förklara.

      Radera
  2. Oj vad tråkigt och jobbigt att läsa om bröstcancer! Ja, hoppas verkligen inte att du är drabbad, Najoua! Idag är dock läkare så duktiga på att behandla alla former av cancer, men jag önskar att ingen behövde ha denna hiskeliga sjukdom!
    Vad tyckte ni om att skriva läslogg då? Var det svårt, roligt, trist, intressant, lärorikt? Jag tror att det är ett bra sätt att samla sina tankar om det man läser. Det är nyttigt att stanna upp under tiden som man läser en bok och fundera vad man tycker och tänker om det som man har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att ni kommer och tacka mig eftersom jag har införmera er om något som är viktig. Men det var mitt fel jag vill bara berätta för er liten om bröstcancer. bröstcancer är inte dåligt att läser om jag tankar att det är bra att ni vet om. förlåt mig att det var tråkig för er att läser.

      Radera
    2. Du har absolut inte gjort fel utan gett oss jätteviktig information. Jag blev bara orolig och det är svårt och deprimerande att läsa om cancer. Jag blir rädd när jag gör det! Det är jätteviktigt att undersöka sig själv och jag behöver lära mig det, för jag vet inte exakt hur man gör.

      Radera
    3. För mig var det bra, intressant och lärorikt att skriva läslogg. I början lät det svårt, men sedan allt gick bra. Det är nyttigt att man funderar på vad författare menar i den här meningen för att de ibland skriver något medan de menar något nästan annat.

      Radera
  3. Jag vet att männen drabbas ibland av bröstcancer och läkarna sa att det är sämre för männen än för kvinnorna eftersom en liten del av männen vet bara att männen drabbas ibland av den här sjukdomen medan en del läkare och en stor del män vet inte eller tänker inte på det när de är sjuka, så de märker oftast det för sent tyvärr. då blir det sämre för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det är så att många män inte tror att de kan få bröstcancer. Då är detta en otroligt viktig upplysning för alla män!

      Radera
  4. min först reaktion var, hundraåringen har bröst cancer?? På vilken sida står det?
    Sedan fortsätter jag läsa vad Najoua har skrivit.
    Ja, det är sant att bröstcancer och andra typer av cancer är hemska sjukdomar. Jag håller med dig att man måste känna mer om den sjukdomen.
    Jag hade varit i Västerås sjukhuset förut och gjorde en mammografi. Jag är tacksam att resultatet är godkänd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Benelda!
      Glöm inte att börja dina menningar med STOR BOKSTAV.

      Radera
    2. Ha ha, vad roligt att du har tänkt att hundraåringen har fått bröstcancer!
      Men det är en bra idee` att intervjua honom i sjukhuset. "eller hur"?

      Ha trevlig dag Benelda!

      Radera
    3. hehe ok ... Min första reaktion var..

      Ha en bra dag allihopa!

      Radera