fredag 3 oktober 2014

Använder man inte huvudet så blir det problem

Sidan 20 till 34 i boken "Hundraåringen..." handlar om att många börjar leta efter Allan, även polisen och ynglingen. På busstationen frågar ynglingen den lille mannen i biljettluckan om han har sett den gamla gubben, men han säger ingenting och då blir ynglingen mycket arg och hotfull och sparkar sönder dörren och hotar att döda honom. Till slut berättar den lille mannen att Allan har tagit bussen mot Strängnäs, men han vet inget om väskan eller om vilken hållplats, som Allan åkt till. Nästa buss ska gå om fyra timmar, så ynglingen får vänta.

Medan ynglingen väntar träffar Allan Julius, som är 70 år, har keps, rutig skjorta och svart skinnväst. Julius bor i det stängda stationshuset och när Allan kommer dit berättar Allan allt för honom. Han bjuder Allan på mat och sprit och berättar om sitt liv. Julius föräldrar är döda och han älskade sin mamma, men inte sin pappa. Pappan hade slagit honom mycket och hade haft stränga regler för sonen. Julius gömmer sig nu i stationshuset, eftersom han fuskade när han sålde elstolpar till kommunen och då blev folket väldigt arga på honom.

Till slut kommer bussen och ynglingen åker med och frågar hotfullt chauffören om Allan. Eftersom chauffören blir så rädd, berättar han vilken station Allan gick av på. När Allan är på toaletten i stationshuset, kommer ynglingen dit. Allan känner direkt igen ynglingens röst. Allan tar en planka, medan Julius och ynglingen bråkar och slår ynglingen rakt i pannan. Ynglingen ramlar bakåt och svimmar. De gamla gubbarna tar ynglingen till frysen och låser in honom där, men ynglingen skriker och sparkar så till slut sätter Julius på kylfläkten, så att det blir kallt för ynglingen. De vill få honom lugn och tyst. Ynglingen försöker då ringa till Chefen, men det finns ingen mottagning.

Under tiden öppnar gubbarna väskan med en gaffel och hittar massor av kontanter, 37,5 miljoner! Vad skulle du göra med så mycket pengar?

7 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Du skrev att "nästa bussen till Strängnäs ska gå om fyra timmer", men jag tror att det var fel för att ynglingen tvingades att vänta samma chauffören som hade kört Allan för att fråga honom om på vilken hållplat hade Allan lämnat bussen.

    Angående din fråga om vad jag ska göra med pengerna, jag tror att jag ska ge dig 37499000 och 1000 åt Noi för att köpa mig röda kalsonger.
    Best regards and wishes
    Abo Ahmad


    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju fortfarande nästa buss, även om det är samma buss:)

      Oj, då blir jag rik då! Hoppas verkligen att du vinner eller hittar pengar i framtiden!;)

      Radera
    2. Då ändra jag mig "tror jag" ha. ha. ha

      Men de sa ingenting om det var bara en buss som går till Strängnäs varannan fyra timmer så jag kan inte håller med dig att det var nästa buss,"bara om du visar mig tidtabellen" men jag är säkert att han väntade tills den här bussen anlände till Strängnäs och kom tillbaka till Malmoköping.
      Vi ses på måndag

      Radera
    3. Men de sa inte någonting
      kan inte hålla

      Radera
  2. Använder man inte huvudet så blir det problem

    Det är riktigt problem när man har panikkänsla, ibland använder man inte huvudet, så konsekvens går dåligt i stället. Eller när man är jättearg, säger och gör man någonting dels känner saknad efter. Man måste ta det lugnt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja helt rätt! Tänk först och handla (agera) sen är ett bra måtto!

      Radera