tisdag 14 oktober 2014

Vilket tyst skolarbete

Idag fick vi veta vad en typisk intervju är. En typisk intervju har en rubrik och det måste vara i stor textstorlek och fetstil, fetstil visar det viktiga i texten, bild så dem som läser tidningen eller artikeln förstår mer och se vem det handlar om, bildtext är en förklaring till bilden, talstreck så vi får veta svar på frågor och avrundning är ett slut på intervjun.

Vi fick jobba med ett intervjupapper som hette "Möte med nybliven miljonär". En man, som nyss hade vunnit fem miljoner, trodde inte att det var sant eftersom vem skulle tro om en kvinna ringde och berättade att du har vunnit på ett lotteri till ett värde av fem miljoner. Vi tänker hela tiden när en kvinna eller man ringer oss, vill de sälja sina produkter eller något annat. Det här är annorlunda för kvinnan berättade något annat som han inte kunde tro på och han tänkte att kvinnan inte skojade. Fem miljoner är mycket pengar och vem skulle tänka att en man som sällan köper lotter hade vunnit så mycket. Har du upplevt att någon har ringt dig och berättat att du har vunnit en mobil/dator eller pengar? Hur kändes det?

Johan har tänkt på att segla jorden runt men hans barn "är lite för små än" så istället för att segla jorden runt ska de segla i Medelhavet. Han har inte kunskap om segling men han är en optimist eller en positiv man och tänker att allt kommer att bli bra i slutändan. Han trodde att hans fru klarar av att segla eftersom hon har tävlat i segling. Hon ska få ordna seglarskola för Johan och barnen innan de seglar nästa år så får dem lite kunskap och lär sig att segla ordentligt. Han tänker segla med familjen nästa år när barnen får sommarlov och vara borta i 3 månader.

Jag har hört att några i klassen kommer att göra stora saker om de skulle vinna massor av pengar. Rui vill hjälpa sin familj och liksom bli ett låneföretag, Sonja vill köpa ett hus och hjälpa sin familj, Vince vill skapa en egen restaurang på Filippinerna, Benelda vill bilda ett företag, Emanuel vill investera pengar och hjälpa de fattiga människorna och spara pengar på banken och Najoua vill hjälpa de sjuka människorna som har ebola och försöka hitta medicin till dem. Vad spännande och härligt att få veta att alla vill göra goda saker om de skulle vinna pengar! Nästan alla i klassen har som första prioritet att hjälpa sina familjer och det är viktig att vi hjälper våran familj. Men det är också läskigt att ha massor av pengar i livet eftersom ibland kan en person bli girig av pengar, men jag hoppas att om ni har massor av pengar ska ni inte förändras. Låt inte pengar ändra dig, låt pengar användas till goda saker.

Det var en rolig teaterscen med Rui och Benelda om "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Rui spelade ynglingen och Benelda spelade den lilla mannen och det var ett otroligt rollspel. Rui levde sig in i rollen och det är samma sak med Benelda. Båda var jättebra och om jag skulle bedöma dem på en skala från 1-5 med stjärnor skulle jag ge dem 5. Uppgiften var en intervju inte ett rollspel, men i alla fall jag ska bortse från det, eftersom det var jättespännande och bra. Nästa gång om ni har uppgifter måste ni följa instruktionen så ni ska inte göra samma sak nästa gång.

I klassen försätter vi att jobba med intervju och vi skriver våra egna intervjuer.

Ha en trevlig dag!

- Cheska Pallones

 

6 kommentarer:

  1. Det är första gång att jag har lärt vår blogg som är inte Sofias inlägg men det är Cheskas istället. Jag uppskatta dig Cheska, du är duktigt att skriva. jag ser fram mot att få läsa dina flera inlägg. Jag måste kämpa hårdare än nu för att jag vill klara min grundläggande så fort som möjligt.

    Svaras för dina frågor är - Jag är en hopplös person med spelar eller lotterier. Så det är omöjlig att jag skalla vinna på någon spel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nästa gång är det kanske du som skriver blogginlägget Noi! Jag tänkte att alla ska få göra det!:)

      Radera
  2. Hej Cheska!
    Jag är osäker att jag har förstått vad menar du i den här fråga.
    "Har du upplever att någon ringde dig och berättar du har vunnit en mobil/dator eller pengar?Hur känns det? "
    Om du menar "Hur upplever du om någon ringde dig och sa att du har vunnit en mobil, dator eller penger", då kan jag svara att jag kommer att bli förvånad och inte tro det för att jag brukar att någon ringer mig och säger att jag måste betala något beloppet, men det hade aldrig hänt att någon ringer mig och sa att jag hade vunnit något penger eller även en liten ballong.

    Å andra siadn håller jag med dig att pengarna kan ändra många personer, så jag tror att det är bättre att se vad vi ska göra när vi vinner de här pengarna eller när vi blir rika. Det är jättelätt att säga, men jag är säkert att det är jättesvårt att göra och jag hoppas ochså att pengarna inte kan ändra oss om vi blir rika.

    Ha en trevlig dag allihopa!
    Vi ses på fredag.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte upplevt att någon som ringt för mig ,för att jag aldrig spelat i livet. men min man har köpt lotteri första gång. Om han har vunnit tror jag alla familj ska bli förvånad.
    Jag gillade rollen som Rui och Benelda spelade om ynglingen och lille mannen i tisdags. Jag ska ge de godkänn. Båda var jätteduktiga.
    Det är jättebra inlägg som du skrev Cheska.

    SvaraRadera
  4. Tack Cheska för 5 stjärnorna. Jag känner bra att alla tänkte att det var roligt, tror jag! Vi skrattade tillsammans.
    Jag köpte en triss lotteri för ett år sedan på min födelsedag eftersom jag tyckte att det blir tur! Jag vann 30kr, vilken tur! Jag önskade vinna miljoner men det var bättre än ingenting alls.

    Benelda

    SvaraRadera
  5. Mitt hjärta fylls med glädje efter Dr SUNNY gjutna lotteriet spell för mig, kände jag omgiven av kontrollen av passet. Denna spell förändra mitt liv i rikedom, jag nu har min egen bil och ett hus. Jag är nu av skulder och uppleva de mest fantastiska lycka till med lotteri efter att jag vann en stor summa pengar. Jag har mer tur nu än jag någonsin haft i mitt liv. Jag vann en miljon dollar (1,000,000.00 Din Lotteri spell gjort underverk, jag kan inte tro det. Tack så mycket sir för avsatt tid för att kasta Lottery spell för mig. "Jag är evigt tacksam för lotteriet stava Dr SUNNY gjorde för mig. du kan maila honom för du äger lottnummer .
    drsunnydsolution1@gmail.com eller ring 2348077620669

    SvaraRadera