tisdag 21 oktober 2014

En trevlig kurs med våra pensionerade lärare

I måndags var otroligt att Ros-Mari som lärarvikarie att komma tillbaka att lära oss eftersom vi har inte en chans att träffas henne när hon var pensionerade i våras.

Nästan alla elever som Ros-Mari var sin lärare när vi läste i SFI, och nu studerade vi i grundvux.
Alla elever var gladde att vissa henne hur fungerade vi på blogg för att kunna lära oss språket.

Särskilt att Najoua var jätte upphetsad att prata. Hon sa att blogg är bra sätt att eleverna kunna minnes vad har vi gjort under lektion. Vi kunna kommentera på blogg att varför att vi tycker om och varför inte. Vi kan svara frågor som Sofia har skrivit på blogg.
Vi kan diskutera och kommentera med varandra på blogg när en kamrater ska skriva en inlägg på blogg.
Cheska gick till Ros-Maris datorn för att vissa henne hur man göra om man ska skriv kommentera på blogg.
Till slut sa Ros-Mari att då förstår jag vad kunna ni göra på blogg.

Dessutom har vi hålla i minne om boken Hundraåringen som vi har läst.  Varje elever berättade ett kapitel om boken sedan ska Ros-Mari bedöma oss. När en kamrater berättade tills en roligt saker i boken blev andra kamrater kommer att delta i.
Ros-Mari lärde oss om sprit är brukar som en vit vätska som innehåller hög alkoholhalt, man brukar blanda drink när man dricker sprit.
Och Vince sa att man vill dricka öl som innehåller 5,3% alkohol kan man inte köpa i affären utan systembolaget.

Och jag undra om ni har handlar i systembolaget någon gång?
Jag själv har köpt en flaska rödvin i två år sedan när min mamma var i Sverige samt hon fira födelsedag.


Rui







6 kommentarer:

  1. Kanske du känner sig konstigt om jag ska säga att jag tycker om att dricka och ibland köper jag några sprit själv i systembolaget. Men jag är inte en alkoholist bara när jag känner mig glad eller vill ta bort min trötthet, så dricker jag men gör inte som mig :)

    Jag är tacksamt för Sofias idé om bloggen, det kan hjälpa oss att hålla på våra kontakta. Dessutom vi kan träna oss att skriva och diskutera om våra tanka som vi har skrivit.

    Det är kul att vi har Rose-Marie idag, men jag undrar om du har skrivit att igår lärde hon er om sprit, blev ni full ? ( jag skojar bara :0 )

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är härligt att vara med vår bästa lärare Ros-Mari igen, men jag inte kunde tyvärr komma till lektionen i måndags för att jag hade halkat på trappan i morse när jag gick till skolan.
    Det tvingade mig att inte fortsätta i skolan hos Liselotte och gå tillbaka hem, ta två värk tablet och sova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, starkast dig Mohammad. Hoppas att du klara dig.

      Radera
    2. Ja oj Mohammad! Stackars dig! Det låter inte alls bra! Hur mår du nu då?

      Radera
  3. Vad roligt att läsa ditt inlägg Rui! Jag kan förstå allt som du har skrivit och ni verkar ha fält min planering bra! :) jasså Najoua var upphetsad, hihi! Ja hon gillar att prata!
    Jag brukar inte vara på Systemet så ofta. Jag skickar dit min sambo istället! :) Jag tycker om att ta något glas vin till maten på fredagskvällen. Då somnar jag extra gott i soffan efter en tung arbetsvecka! Hihi...

    SvaraRadera
  4. Benelda

    I Filipinerna kan man köpa alkohol i nästan alla livsmedelsbutik. Jag tycker att det inte är bra eftersom ungdomarna som är omyndig kan shoppa.
    Sprit är billig i mitt land men importerad vin eller sprit är dyra

    När min man åker till systembolaget, följer jag bara med. Han erbjöd mig att prova cider. Cidern smakade god men jag lade mig efter jag hade druckit hälften.
    Effekten av alkohol till alla är olika. Jag känner någon som pratar mycket när är full.
    Andra människor blev våldsamma när de hade druckit mycket sprit.
    Några rusiga personer vet ingenting vad de gjorde när de känner nyktra.
    Jag såg filmen som heter "Hangover", det var otroligt.

    Benelda

    SvaraRadera