onsdag 6 september 2017

Samtala om dikter/låttexter som vi lyssnar på

Idag ska vi träna på att lyssna på korta utdrag från låttexter och dikter och utifrån det ni hör ska vi prata om:
  • Vad handlar det om?
  • Vilket budskap finns?
  • Finns det ord/uttryck som kan betyda annat?
Förklara hur du tänker!
Jag tänker att vi först tränar alla tillsammans och sen ska ni få träna i par och prata med varandra om en dikt/låt. Då ska ni tänka er att ni gör en diskussion och utgå ifrån det ni har hört.


På fredag kommer det bli en diskussionsuppgift och då är det den här bedömningen, som vi kommer att använda:




Bedömningskriterier interaktion Svenska som andraspråk grundläggande

Namn:____________________ DK:____________
Diskussion om dikter/låttexter (hörförståelse)
 
 

E

C

A

Hur väl eleven klarar av att delta i samtalet/diskussionen (produktion och interaktion)
 
Elevens åsikter framförs med argument som är:
o    enkla
o    till viss del underbyggda
 
genom att göra kopplingar till texten och antingen till sig själv eller omvärlden.
 
Elevens åsikter framförs med argument som är:
o    utvecklade
o    relativt väl underbyggda
 
genom att göra kopplingar till texten, sig själv och omvärlden.
 
 
Elevens åsikter framförs med argument som är:
 
o    välutvecklade
o    väl underbyggda
 
genom att göra kopplingar till texten, sig själv och omvärlden.
Hur väl eleven kan leda diskussionen och föra samtalet vidare framåt (produktion och interaktion)
Eleven kan till viss del föra diskussionen framåt. (Eleven visar på olika sätt, som bekräftande nickningar, korta frågor och svar osv. att hen är delaktig. Frågorna är enkla och relevanta)
 
 
 
Eleven kan föra diskussionen framåt. (Eleven svarar på frågor, ställer eventuella följdfrågor och frågor som visar aktivitet. Frågorna är utvecklade).
Eleven kan föra diskussionen framåt och fördjupa och bredda diskussionen. (Eleven ställer aktivt välutvecklade och relevanta frågor och försöker involvera alla, redogör för sina åsikter och följer lyhört upp gruppdeltagarnas inlägg.)
 
 
 
Ordval och variation i meningar
Ordvalet är enkelt men relativt varierat. (ordvalet är i huvudsak relevant och eleven gör sig förstådd)
 
Meningsbyggnaden är relativt varierad.
 
Ordvalet är relativt varierat. (ordvalet är relativt relevant och förtydligar relativt väl vad eleven vill säga)
 
Meningsbyggnaden är varierad.
 
 
 
Ordvalet är varierat och specifikt. (Ordvalet är relevant och förtydligar träffsäkert vad eleven vill säga.)
 
 
Meningsbyggnaden är varierad och väl fungerande.
Uttal
Språket är relativt tydligt
 
 
Språket är tydligt
Språket är tydligt
Flyt
Språket har ett visst flyt med en fungerande textbindning.
 
 
 
 
 
Språket har flyt med till viss del varierad textbindning.
Språket har flyt med en väl fungerande textbindning.


 

1 kommentar:

  1. Det var roligt att lyssna på de dikterna och försöka att veta vad diktare vill säga och vad budskapen är.
    Tack Sofia och vi ses imorgon.
    Samar

    SvaraRadera