fredag 8 september 2017

Nästa vecka - dikter

På måndag ska vi träna på att läsa dikter med ett bra uttal och lite inlevelse. Jag ska försöka låna lite novellsamlingar från biblioteket, så vi kan hitta lite olika dikter. Men vi kan också leta dikter på nätet. Titta gärna lite på den här sidan:
http://www.dikter.net




Alla ska också få/välja en kort text/dikt som ni ska träna på att läsa tills på tisdag. På tisdagens lektion kommer ni att få läsa den texten för mig eller Liselotte och då kommer vi att bedöma den prestationen utifrån följande:
  • Använder betoning och intonation för att göra det intressant och når fram till lyssnarna

  • Uttal på ord fungerar

  • Lagom tempo

Pass 2 på tisdagen kommer vi att träna på att koppla ihop dikter med bilder och även titta på exempel och prata om hur man kan skriva en sådan uppgift på ett bra sätt

På onsdagen kommer ni att träna i smågrupper på att koppla ihop dikt och bild och på torsdagen gör ni en skrivuppgift på samma sätt men på egen hand.

På fredagen blir det troligtvis också en uppgift och då handlar det om att ni ska ge feedback på någon annans text (från torsdagen).

Veckan efter det kommer det några nya elever till gruppen och vi hade ju tänkt att vi skulle jobba med en roman tillsammans, men kanske kommer vi att ändra på det och låta er jobba lite mer självständigt med era planeringar och bara göra en del saker gemensamt - kanske jobba med någon film och kortare texter (noveller och utdrag från romaner). Vad tror ni om det? Om ni ska bli klara med en delkurs i oktober eller senare under terminen och ni inte har läst någon roman tidigare, så får ni göra det på egen hand och vi kan ge uppgifter till er individuellt utifrån den.

Vad tror ni om det här?


Vi ses på måndag!
/Sofia och Liselotte

3 kommentarer:

  1. vilken fint bakgrund

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande jobb nästa vecka

    SvaraRadera
  3. Hej Sofia!
    På mondag har jag en tid med läkare i Vesterås. Jag ska ju försöka att hinna lektionen men jag kan oftast inte komma. Vad ska jag göra för den uppgiften som vi ska få på tisdag? kan jag göra den senare?

    det verkar som om vi har hårt arbette att göra under denna vecka och jag hoppas att det går bra.

    För läsning en roman är det roligare att läsa den tillsammans tror jag, men det räcker om vi gör det på egen hand som en uppgift.

    Tack, vi ses!
    Samar

    SvaraRadera