onsdag 4 januari 2017

Nytt år och nya tag

God fortsättning på 2017! Snart är det dags att dra igång studierna igen och vi hoppas att ni har vilat er en del under veckorna som skolan har varit stängd, men också att ni har passat på att utveckla er svenska lite mer. Vi längtar efter att få träffa er alla snart!


På tisdag 10 januari från kl. 10 introducerar vi många nya elever i sva grund och på onsdag 11 januari startar vi, nya som gamla elever, enligt schema. Då träffas vi i sal M1 kl. 12.30-14.00.


Jag och Liselotte har gjort en grovplanering för våren över det gemensamma arbetet som vi kommer att ha i gruppen. Den kan säkert ändras något efter hand, men då ser ni ungefär vilka områden vi kommer att jobba med. Ni kommer dessutom få enskilda planeringar för den delkurs ni läser och i den finns uppgifter som ni jobbar med hemma och på vissa lektioner. Dessa uppgifter kan också ibland ersättas med uppgifter vi gör gemensamt. Planeringen för det gemensamma arbetet ser ni här under och delkursplaneringarna finns på Fronter i vårt nya rum Svenska som andraspråk våren 2017, men ni får även dessa när vi ses.


Vi ses snart!
/Sofia och Liselotte




Planering för våren 2017


Sva grund


 


Måndagar: gemensamt arbete


Tisdagar, pass 1: eget arbete


Tisdagar, pass 2: gemensamt arbete


Onsdagar: gemensamt arbete


Torsdagar: eget arbete


Fredagar: eget arbete/muntligt/gemensamt arbete


 


1:a perioden


11 januari-13 februari (5 veckor)


Arbetsområde: Tidningstexter


Innehåll:


  • Studera olika tidningstexter och dess struktur
  • Lässtrategier
  • Läsning av nyhetsartiklar och notiser
  • Skriva sammanfattningar
  • Återberätta tidningstexter och kommentera innehåll
  • Lyssna på nyheter
  • Källkritik av tidningstexter
  • Krönikor – strukturen och läsa olika exempel
  • Att ge feedback


 


Uppgifter:


  • Test på tidningstexter
  • Skriv en sammanfattning av en nyhet
  • Skriv en notis
  • Återberätta en nyhet
  • Lyssna på en nyhet
  • Läs en krönika
  • Ge skriftlig feedback på någon kompis uppgift


 


2:a perioden


15 februari-21 mars (5 veckor)


Arbetsområde: Noveller och tv-serie/film


Innehåll:


  • Studera strukturen i noveller/berättelser
  • Läsa noveller
  • Sammanfatta noveller skriftligt och muntligt
  • Svara på frågor till noveller
  • Prata om budskap i novellerna
  • Analysera noveller
  • Sammanfatta innehållet och prata om budskapet i en tv-serie/film


Uppgifter:


  • Läs en novell, svara på frågor och skriv en sammanfattning + reflektion
  • Återberätta en novell
  • Analysera en del av filmen/tv-serien i smågrupper och presentera för de andra
  • Diskussion om novell/tv-serie/film
  • Skriv en egen novell


 


3:e perioden


23 mars-26 april (5 veckor)


Arbetsområde: Gemensam roman och sommarprat


Innehåll:


  • Läsa längre texter enskilt och gemensamt
  • Bygga ut ordförrådet
  • Uttal
  • Svara på frågor till romanen
  • Sammanfatta innehållet, ev. analysera
  • Reflektera om innehållet i romanen (läslogg)
  • Diskutera innehållet
  • Lyssna på ett sommarprat


Uppgifter:


  • Hörförståelse?
  • Skriv läsloggar - bearbeta
  • Läsförståelse
  • Diskussion
  • Spela in ett eget sommarprat


 


4:e perioden


28 april-26 maj (4 veckor)


Arbetsområde: Språkskillnader


Innehåll:


  • Skillnad på talspråk och skriftspråk
  • Ungdomsspråk/slang
  • Dialekter
  • Ords användning (radioprogrammet Språket i P1)
  • Utredande text om språkskillnader
  • Tv-program som visar olika typer av språk


Uppgifter:


  • Spela in muntliga reflektioner om språkliga uttryck
  • Diskutera språkskillnader
  • Skriva en utredande text om språk
  • Presentera sin utredande text
  • Ge feedback på någons presentation

1 kommentar:

  1. Ayman32

    Bra planering!
    Jag längtar efter att få träffa er också :)
    Planeringen ska hjälpa oss att utveckla vårt språk, tycker jag.

    Vi ses snart!

    SvaraRadera