tisdag 17 januari 2017

Ledtrådar till nyhetsartikel

Vi ska läsa en nyhetsartikel med rubriken "Tjuvar firade julen i fångenskap". Vilka ledtrådar ger den rubriken till vad artikeln handlar om? Från artikeln har jag plockat ut en del ord. Vilka ledtrådar kan vi få av dem? Vad betyder orden? Vilka ord kan du redan? Vilka ord är nya? Vi går igenom dem tillsammans!



Fångenskap
Återvända
Upptäcka
Nämligen
Sitta kvar
Dyster syn
Vara uppbruten (particip)
Synas
Minst
Noggrann inspektion
Konstatera
Vara stulen (particip)
Bli minst sagt förvånad
Blek uppsyn
Huttra
Mitt i allt elände
Komisk syn
Vara rejält medtagen
Frusen
En back läsk
Torrfoder
Det enda i matväg
Trist
Inte ens
Stå lutad mot (particip)
Hålla modet uppe
Pricka
Ta sig in
Gå i baklås
Desperat
Garageport
Ge upp
Ta någon på bar gärning
Infångande
Förutom
Tillhörighet
Tyda på
Få påhälsning 
Inleda förundersökning 
Det finns skäl att misstänka
Ligga bakom
En våg av inbrott sköljer över...
Vara anhållen (particip)
I väntan på
Åtal
Häkte


Innan du läser er text är det bra att skaffa sig lite förförståelse, för då blir det lättare att förstå texten. Beroende på vilken text det är, kan man söka ledtrådar innan läsning, t.ex:


- Vad visar bilder?
- Vad säger rubriken? Vet jag något om det här ämnet?
- Finns det underrubriker och vad säger dem?
- Finns det ord efter texten som förklaras eller som jag kan ta reda på?
- Finns det frågor till texten och vilka ledtrådar ger dessa? Kan jag ana svaret på vissa frågor redan innan läsning?


Det här är en typ av lässtrategi för att skaffa sig förförståelse. Sen kan man läsa själva texten på olika sätt också. Sök gärna själva information om lässtrategier. Brukar ni jobba så när ni ska läsa något?


 /Sofia

8 kommentarer:

  1. Ayman32

    Jag anser att rubriken visar att artikeln handlar om tjuvar och ett fångenskap.

    Orden som har plockats av Sofia leder mig till tänka (satsförkortning) att artikeln handlar om. ett tjuvgäng som sättes i en fångenskap. Det här gänget firade Jul på något sätt, eller ska fira i fångenskapen för de blir gripna.
    Det är lite svårt för mig att ana händelser för jag kan räkna mer än 10 annorlunda alternativ.

    Tack för lässtrategier! Hoppas att jag ska använda dem på ett bra sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir spännande idag! Det är roligt att sätta igång sin fantasi lite... Otroligt att du kan tänka dig 10 olika alternativ!

      Radera
    2. Ayman32

      Det är ju 10 olika alternativ, men jag har inte ens tänkt att tjuvarna sätter sig sjlva i fångenskapet :)

      Radera
  2. Jag tror att den här typen av lässtrategi är bra för att användas när man läser en nyhetsartikel. Det passar perfekt. jag brukar använda något liknade sätt. Men när jag kommer att läsa en bok brukar jag börja med innehålls sida, efter rubriken såklart, och några korta stycken. sen skulle jag börja läsa frön början. Men det beror på i alla fal.

    En gång har jag läst slutet av berättelsen i nörjan :) .

    Nawar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, på en roman passar det ju jättebra, även för att se om den verkar intressant för dig att läsa!

      Men jasså, läsa slutet först!:) Var du så nyfiken eller varför blev det så?

      Radera
    2. Ja, det är konstigt faktiskt. Men det var på grund av ett råd för att se vad har hänt med huvudkaraktären som har detta slutet :)
      Det var inte ett lämpligt råd alls och fungerade inte.

      Radera
  3. Jag förstod ingenting av artiklen!! ):

    SvaraRadera