tisdag 31 januari 2017

Eget arbete, pratuppgift och lektionen imorgon

Idag fick de flesta mycket tid till att arbeta med egna uppgifter. Hur går det tycker ni? Har ni svåra uppgifter i era delkurser? Vad är svårigheten i just den uppgiften som du jobbar med nu?


Några av er fick komma ut till mig eller Liselotte och redovisa den krönika som ni hade läst. De flesta gjorde det väldigt bra! Vad tycker ni själva? Hur tänkte ni när ni valde krönika? De som inte presenterade idag, får göra det på fredag. Kom också ihåg att ni ska kunna kommentera innehållet och säga vad ni själva tycker och varför.


Imorgon kommer ni att läsa en krönika tillsammans med Liselotte som en övning. Ni kommer att fokusera på både struktur och innehåll, för att ni ska få mer kunskap om hur en krönika kan se ut och samtidigt träna på att förstå en text.


På torsdag jobbar vi vidare, antagligen utifrån era egna planeringar och likaså på fredag! Men jag meddelar er när jag har bestämt mig!:) Vi ska jobba lite med källkritik också, antingen i slutet av veckan eller under nästa vecka. Vet ni något om det?


/Sofia

8 kommentarer:

  1. Bra jobbat mina kompisar och lycka till för alla som ska göra det på fredag. Jag hoppas att min son blir bra när han slutet av operationen.
    Så vises på fredag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Krya på honom!

      Radera
    2. hoppas att han Kryar på sig och att han blir frisk snart.
      Nasser

      Radera
  2. Ayman32

    Jag tycker att jag har en intressant uppgift. Hoppas att jag gör den på ett sjyst sätt!

    Jag kände mig som om jag gjort en ok uppgift för en jätteintressant krönika.

    Källkritik handlar om att välja en bra källa och att kolla nog på vilken källa man letar på.

    SvaraRadera
  3. Min krönika ämne var intressant och det faktiskt har motiverat mig för att tala, även om man kan ge några anteckningar på texten. Men presentationen gick bra, tror jag.

    SvaraRadera
  4. I min faktatext uppgifter har jag skrivit lite om de käallorna som jag har valt, men det behöves att utveckla. Så och enligt Sofias råd kommer jag att läsa om källkritik. Då kan jag vet mer :)

    SvaraRadera