fredag 20 januari 2017

Notisarbete

Bra kämpat idag! Det var inte en helt lätt uppgift. Eller vad tyckte ni? Hur gick samarbetet och att prata svenska? Jag vill ha fler tankar runt varför man ska prata svenska på lektionerna! Kommentera mer!


På måndag kommer ni att fortsätta arbetet i samma grupper med att ge feedback på en annan grupps notis. Då ska ni kolla hur de har lyckats med sin notis genom att kommentera om de:


- Har en rubrik som är informerande
- Ger svar på frågorna: var? när? vem/vilka? vad? varför? konsekvenser?
- Har formellt och tydligt språk (att det viktigaste finns med och det är förståeligt vad som menas)
- Har variation i ord och meningar
- Har så bra skrivregler och grammatik som möjligt


Feedbacken skulle kunna börja ungefär så här:


Ni har lyckats med er rubrik, som innehåller den viktigaste informationen och är kort. Ni svarar på  alla frågor, men när ni berättar om vad som hände, så tycker vi att ni berättar lite för mycket, t.ex. det om namnet på deras hund. Vi tycker att språket kan bli mer formellt och kortfattat genom att....


Tänk alltså på att ni uttrycker er på ett "snyggt" sätt, genom att använda ord som "kanske, vi tycker, vi tror..." och att ge förslag på förbättringar. Avsluta er feedback med att ge två stjärnor och en önskan, alltså två saker som är speciellt lyckade och en sak som de skulle behöva förbättra.


Om ni blir klara får ni studera andra notiser, för att få fler exempel. På tisdag kommer ni få jobba med att göra om en sång (som också finns som berättande text) till en notis, men det berättar jag mer om på tisdag.


Trevlig helg och tack för idag!:)
/Sofia och Liselotte

6 kommentarer:

  1. Ayman32

    För mig var det inte svårt att skriva en notis. Det hoppas jag att mina kamrater håler med.

    "Låste in sig i" är en mening har jag lärt av Liselotte.

    Kan Datorer känner som människor?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ayman32

    Hur kan man skriva denna mening och använda ordet "inte" två gånger?

    "Mamman Teresa kunde inte heller inte tro sina ögon när hon såg brevet."

    Citatet är från Aftonbladets nyhetsartikel.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/nyheter/a/bPedd/maylea-17-fick-hem-vidrigt-brev-jag-borjade-skaka?ref=yfp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Är det rätt att skriva "Vi kommer att fortsätta att prata med polisen om detta."
      Det citatet är av samma nyhetsartikel.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig Ayman. Det var inte så svårt att skriva en notise tror jag.
    När vi pratade svenska på lektionen,blev det på riktigt en svensk lektion eller hur mina kompisar?

    SvaraRadera