tisdag 28 april 2015

Svar på Evas brev

På första passet på tisdagen, när Rose-Marie hoppade in för mig, fick ni skriva Axels svar till sin dotter Eva. Ni hade ca. 1,5 timme på er. Vad tänker ni om tiden, var det svårt att hinna? Det verkar hur som helst som att alla verkligen har koll på hur man utformar ett brev, eftersom vi har tränat mycket på det nu innan.

Pass 2 fick ni sitta två och två och läsa varandras brev och försöka bedöma och rätta dem lite. Ni jobbade på flitigt och jag tycker att ni blir bättre och bättre på det här. Varför tycker jag att det är så viktigt med kamrat- och självbedömning tror ni, alltså vad lär ni er av det?

Idag, onsdag, kommer ni att se avsnitt 2 av Skärgårdsdoktorn och Rose-Marie kommer att ha med sig lite ord som kommer upp i avsnittet. Dessutom får ni lite frågor, som ni kan fundera på. Vi kan prata mer om frågorna nästa vecka också, för ni hinner kanske inte så mycket idag! Frågorna har jag också lagt på Fronter!

Här finns avsnitt 2 om ni vill se det flera gånger eller om ni missar lektionen idag:

Avsnitt 2

Ni som har lektion i liten grupp på torsdagar, har lektion som vanligt imorgon, sen är det ju inget på fredag, för då är det röd dag (1 maj). Jag och Liselotte träffar er alltså på måndag igen!

Om ni vill hitta på något imorgon kväll, så hittar ni lite information här om vad som händer i Kungsör:

Fira Valborg i Kungsör

/Sofia:)

4 kommentarer:

  1. Jag tror att tiden räckte inte till för att vi tänkte på tiden mer än brevet. Det var jätte bra med kamrat och självbedömning för att jag fick vita många nya ord och mer tips i gramatik.

    SvaraRadera
  2. Tiden kommer att räcka till därför att jag förstår filmen och jag har en ide till vad jag ska skriva, tillskillnad från när vi skrev personligt brev för jag tycker det var svårt att skriva om mig själv.

    kamratbedömmning är bra för jag ser inte alltid mina fel som andra hittar.

    Jag gick och kolla på brasan sedan fika vi på kungsudden, det var trevligt.

    ha en trevlig helg och vi ses på måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, tycker du att det är svårare att skriva om dig själv? Ja, men det stämmer kanske för de flesta, att det blir lite lättare när man kan leva sig in i en annan roll.

      Det är jättebra att kunna stötta varandra, eftersom man oftast är bra på olika saker i språket.

      Vad roligt att du var till brasan! Det är så mysigt! Själv var jag inte där, tyvärr! Mina barn var jättetrötta, så de ville hellre stanna hemma.

      Radera
    2. Förresten, vad glad jag blir att du kommenterar! :)

      Radera