fredag 24 april 2015

Krönikor och brev

Idag fick ni tillbaka era krönikor med våra kommentarer i en bedömningsmatris för uppgiften. Vi hade inte rättat något i texten, utan bara skrivit kommentarer på matrisen och er uppgift nu är att försöka förbättra, framför allt språket, utifrån våra kommentarer. Jag lägger en ny mapp på Fronter där ni kan skicka dem en gång till.

Ni fick sitta i par och kolla på två brev som ni skrev i grupp i tisdags och båda var riktigt bra, men det fanns lite att förbättra. Så här skulle jag skriva dem, men andra förslag finns säkert också:

Kära pappa!                                                                                               Rwanda 21/4-15

Jag mår bra och hoppas att du också mår bra. Hoppas att du inte blir ledsen, för att jag inte kan komma tillsammans med Johan och Wilma, men jag har mycket jobb här och patienterna mår väldigt dåligt. Människorna i Rwanda behöver mig, eftersom det bara är jag som jobbar här och det finns inte någon annan som kan jobba istället för mig.

Jag tror att du kan förstå varför jag stannar här, för att du är också läkare. Om du skulle vara här, skulle du se alla barn som inte kan leva utan hjälp. Du har ju lärt mig, att man ska hjälpa andra människor.

Jag saknar dig jättemycket förstås och tänk att det var 10 år sedan vi träffades. Nästa sommar hoppas jag verkligen att vi ses.

Kram Eva

Det andra brevet kan tänkas bli så här:

Kära pappa!                                                                                    Rwanda 150422

Jag tänkte länge innan jag tog det svåra beslutet att stanna i Afrika efter ett hårt jobb i Somalia. Nu är jag i Rwanda och tänkte fortsätta hjälpa utsatta barn i fattiga länder och jobba frivilligt och ge allt jag kan ifrån mig till barnen som behöver vård, kärlek etc. Jag vill helt enkelt ge mitt liv till alla.

Min önskan är att du förlåter mig. Du vet mycket väl och mer än de andra, att jag har vuxit upp utan mamma, och därför känner jag mig som en mamma till alla barn. Jag vill att du tittar in i Wilmas ögon, där du kommer hitta min stora längtan till dig och Saltö.

Hoppas att du ska ta hand om dig och Wilma. Kom ihåg att hon är en del av mig, din kära dotter.

Saknar dig!
Eva

Håller ni med mig eller har ni andra förslag på ändringar?

Bra jobbat idag igen och vi ses kanske på vårmarknaden i helgen! Trevlig helg och kom ihåg att det är stängt på måndag, eftersom det kommer nya elever då. Rose-Marie kommer första passet på tisdag, så vi ses efter rasten då. :)

/Sofia

5 kommentarer:

  1. Båda breven är bra men de behövde ändra brevets landet för att brevet här skrivits i somalia sen flyttade Eva till Rwanda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst kan hon väl ha flyttat till Rwanda när hon skrev brevet? Kom ihåg att jag svarar på ditt inlägg nu, Bahoz! :)

      Radera
    2. Det var snäll av dig, tack!

      Radera
  2. Kära Rui! Grattis på födelsedagen!Önskar dig kärlek,bra hälsa,jobb i framtiden,sol i hjärta och allas bästa i din familj! Puss och kram. Olena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det önskar jag också, även till dig Olena och alla andra!

      Radera