måndag 13 april 2015

Oroa inte din tonåring

Tack för Hiba har skrivit nya ord som vi lärt oss förstå tonårings språk.

Jag är skjut intressant av hennes bloggs innehåll och efter lektion är min hjärna fast på sådan situation.
Av naturliga skäl är nästan alla föräldrarna kommer att hänga sig i likadana situation. 

Vad ska jag göra då om mitt barn kär i någon okänd person via nätet? Barn som föds i internetåldern är van vid surfa data på nätet för spela spel, det är otroligt att de flesta tvååring kan surfa med mobil. Då när jag var 10 års ålder är internet alldeles är nytt i Kina och styras av regering. När jag var 13 år kunde folk i Kina studera data i skolan.   När kunna svenska folk använda dator?

Om barn utnyttjar nätet för att kunna hjälpa sina läxa, det är helt effektiv sätt! Men när hen blir kär för första gång, bör föräldrarna hantera dess försiktig.

Eftersom jag anser att barn vill att vi bry oss om dom, men inte styr dom.  Vi bör lita på dem och talar om både positiv och negativ innan eller på såna situation. Att berätta för barn om sina uppfattning om kärlek. Eller hur man tänker på när man förälskad och vad är det grundläggande regler. 
Alltså vi bör undvika konfrontation mellan oss och barn. 

Kanske barn kommer att röka, dricka alkohol, eller annan saker.....  eller hur? Vad som helst kommer att hända?

Det bäst att man intressera barn för någon hobby att göra innan de är 10 års ålder och vägleder dem lägger energi på sin hobby. Satsa på tiden att göra roligt tillsammans med barn, därefter behåller man god relation med dem som vänskap.  

Då tror jag att mitt barn kommer att närma mig och lita på mig. Och kunna själva att tänka på vad är det viktig sak i liv när man är ung. 


3 kommentarer:

  1. Hej Rui och allihoppa ^_^
    Du sa ett bra sak om att man kan lära sina barn ett hoppy för att barn ska undvika göra andra dåliga saker eller vad som helst som de får inte göra.
    Jag ska tänka på det här sätt tills jag får barn ^_^ men jag måste hitta kärlek först.
    Vi ses imorgon
    Bahoz

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du har gjort ett inlägg på bloggen, Rui! Jag blir så glad när ni tar egna initiativ här på bloggen och skriver trots att jag inte har bett er om det!

    Jag förstår att det här verkligen har engagerat dig och det är ju så, att man tänker mycket och oroar sig för saker som kan inträffa med ens barn. Det gör jag också och hoppas verkligen aldrig att mina barn blir kära i en okänd person på nätet. Att prata mycket med barnen så att de känner förtroende för sina föräldrar, kan göra att man lätt kan ta sig igenom problem. Som du skrev är det också viktigt med intressen för barnen. Min dotter är ju galen i hästar och det var även jag som liten. Mina föräldrar köpte en häst till mig för att de trodde att det skulle hålla mig borta från dumheter, som en del ungdomar tar sig för. Jag är så tacksam för att jag fick engagera mig i mitt intresse under min uppväxt!

    SvaraRadera
  3. Tack Sofia för att skriva goda råd från dina rika erfarenheter i livet.

    SvaraRadera