måndag 4 maj 2015

Gruppsamtal om avsnitt 2 och personliga samtal

Idag var vi två lärare och Liselotte tog ut er i smågrupper, då ni pratade lite om avsnitt 2 av Skärgårdsdoktorn. Liselotte sa att ni var mycket aktiva och många kunde diskutera mycket runt det som hade hänt. Hon sa också att flera av er sa att ni verkligen gillar Skärgårdsdoktorn och att ni tycker att ni lär er mycket av det. Vad har ni lärt er då?

Jag hann prata med de flesta och syftet var att tipsa er om uppgifter som ni kan jobba med vid sidan av det vi gör här i skolan. Det finns jättemycket på Fronter under Arkiv - Olika texter/genrer. Jag tipsade om att man kan jobba med instruktioner och då behöver man ju läsa lite om vad det är och sen ska man skriva en egen om valfritt ämne. Vad skulle en instruktion kunna handla om?

I På G finns många texter att läsa, t.ex. i kapitlet om sagor och berättelser. När du läser en text, kan du svara på frågorna som finns efter texten, både "svara" och "samtala". Alternativet är att skriva en sammanfattning av texten och gärna någon form av reflektion. Vad tror ni att "samtala"-frågorna är för typ av frågor och vad betyder det att reflektera?

Vi har ju pratat flera gånger om att när man läser behöver man ofta "läsa mellan raderna" och jag hittade en bra film, där ni kan få lite exempel på det. Kommentera den gärna!

Hur läser man mellan raderna?

Imorgon fortsätter vi med avsnitt 3 av Skärgårdsdoktorn och jag ska även prata med dem, som jag inte hann med idag. Vi ses kl. 8 då!
Trevlig kväll!
/Sofia

4 kommentarer:

  1. Instruktion det kan vara om hur kan man laga en typ av mat, eller vad ska man göra om hen var under riktigt situation, som hur gör du för att undvika en snöstorm. Man kan ge instruktionerna om hur man ska göra något.

    Att reflektera betyder att visa vad vi förstår av texten.

    Vi ses imorgon
    godnätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. En instruktion kan vara en beskrivning på hur man tex lagar en måltid eller hur man skall överleva en snöstorm. En instruktion förklarar hur man skall göra något.

      Jag rättade min text! :p

      Radera
    2. Ja du har rätt nu så jag kan ge ett enkelt exampel om instruktioner du kan till exampel skriva en instruktion om hur kan man fixa en Facebook konto.

      Radera
  2. javist lärde jag mycket ord från skätgårdsdoktorn som potatismos oh jag skoja jag lärde mig t.ex najure, spruta, tabletter, färjan, mobbad och jag lärde mig mycket om Sveriges samhället och så där.
    om samtala frågorna det är jättebra övning om jag tyckte om :)
    Instruktioner betyder att hur kan man göra en sak på ett bra sett eller hur kan man montera en grej med några typs liksom montera en ikeasäng som man kan aldrig som är aldrig med två L montera . tack och hej då och god natt jag har ett prov imorgon och jag måste somna tidigt för att hinna provet.
    ha det bra så
    M.V.H

    SvaraRadera