tisdag 26 april 2016

Artikeln om skolan och föräldrarnas roll

Idag fick vi några nya elever i gruppen. Vi hann inte ta emot alla på bästa sätt, eftersom alla inte var med från början. Vi får hjälpas åt att lösa det med tiden nu. Det är ju jätteviktigt att Mohamed, Moustafa och Nasser känner sig välkomna i gruppen. Vi pratade i alla fall en del om hur man studerar och att Fronter är ett viktigt verktyg, för att komma snabbare framåt i kursen.


Vi började ju ett nytt arbetsområde, där målet är att ni så småningom ska skriva argumenterande text (insändare) om skolan och arbetslivet, så vi började med att skaffa oss lite mer information om skolan genom en artikel som vi läste tillsammans. Här har ni länken, så ni kan läsa den igen:


http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article17316516.ab


Vi jobbade mycket med orden i texten. Jag förklarade ord och ni skulle lista ut vilket ord det var. Vad tycker ni om det arbetssättet? Blir det lätt att komma ihåg orden sen?


Jag glömde säga att jag vill att ni gör utvärderingen av Skärgårdsdoktorn på Fronter (ni som var med) hemma. Det är viktigt för oss! Varför vill vi att ni ska utvärdera?


Imorgon kommer ni att få välja mellan lite olika artiklar, som ni ska läsa tillsammans i grupper. dessa kommer också handla om skolan och arbetslivet. Den här artikeln kommer ni att få presentera för de andra på fredagens lektion.


Vi ses! Ha det bra!
/Sofia

2 kommentarer:

  1. Idag har jag lärt mig många nya orden och jag tror att jag ska glömma inte dem alls för att du har förklarat orden så tydliga och jag skrev allt som du har sagt:)
    Jag ska gör utvärdering av Skärgårdsdoktorn idag i kvällen och jag tror att det är viktig att vi utvärdera, för att det är väsentlig att ni veta vad vi har lärt oss i tema och om det finns något i tema behöver utveckla eller ändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att läsa! Bra att det hjälpte dig att minnas orden och snyggt att du kunde använda ett av orden "väsentlig" här i det du skrev!:)

      Radera