fredag 22 januari 2016

Samtal och välj en novell

Jag och Liselotte hade enskilda samtal med er om era planeringar i svenskan idag och det tog hela lektionen och vi hann ändå inte riktigt alla. Jag får ta det nästa vecka.


Ni som jobbade i klassrummet fick välja en novell, som ni skulle läsa och den novellen kommer ni jobba mer med nästa vecka. Hur verkade den novellen som du valde? Gick det bra att förstå?


På måndag kommer ni att jobba tillsammans med dem som har valt samma novell och titta på inledning, beskrivningar, konflikter m.m. Titta gärna på det här:


https://www.youtube.com/watch?v=jZ_cqCoS5WE


https://www.youtube.com/watch?v=adHScz56YBI




Vi ses då!:)
Trevlig helg!
/Sofia och Liselotte

7 kommentarer:

  1. Den novellen som jag har valt skönt, men författaren har över drivit om naturen i novellen, alltså han berättar så mycket om miljöbeskrivning. Man känner först att det finns mysterium i novellen,eftersom man får inte avslöja hela händelser i novellen. Det kommer att förstå bättre om man läser novellen några gånger och enligt novell alltså om Novellen är liten svårt så bör man att upprepa den några gånger.Lina

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag valde brev från en sydlänning, det gick bra att förstå. Jag ska fortsätta läsa den hemma.:)

    SvaraRadera
  4. Jag valde novellen som heter "Ängslyckan". När jag läste den var lätt att förstår för mig. Novellen handlade om fattiga familjen som bodde under 1900- talet och beskrev en orättvist historia som hände i familj mellan barn. Olena

    SvaraRadera
  5. Jag har set de video om novell men jag blir orolig för min novell som jag och Bassam har skrivit, för att det finns skillnader mellan de. Alltså vi har inte gjort som riktig novell tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen fara... Ta det lugnt! Det var det som var meningen, att ni skulle lära er mer efteråt!

      Radera