torsdag 14 januari 2016

Övning på att presentera en faktatext

Idag jobbade ni i par efter att ni hade valt er faktatext. Ni valde Mobiltelefonen, Internet och Digerdöden. De med samma faktatext jobbade tillsammans med att förstå och återberätta texten. Tycker ni att det är svårt att återberätta med egna ord? Jag tipsade om att man kan skriva frågor till sig själv som man kan ta hjälp av när man pratar eller att man skriver upp viktiga årtal och/eller viktiga ord.


Imorgon kommer några av er få presentera er faktatext för någon/några som inte har valt samma text. Då ska ni också berätta varför ni valde just den texten, vilket kan vara bra att berätta först, och även berätta vad ni tror att det blev för skillnad efter den här upptäckten - hur var det innan och hur blev det sen? De som inte hinner presentera imorgon, får göra det nästa vecka.


Ni som inte var här idag, vilken text har ni valt?




Härligt jobbat! Nu ska jag gå och prata med Siri!:)
/Sofia

4 kommentarer:

  1. Idag kunde jag inte att vara med er, men jag hade valt Teknikens skenande utveckling :)

    SvaraRadera
  2. Tack för det, Amer! Träna på att presentera den tills imorgon!

    SvaraRadera
  3. Hahahaha Siri, när man har tråkigt och har ingen att prata med, då finns Siri alltid för oss:D och om man har en fråga så svarar hon som ex. hur många invånare finns det i Sverige?;D

    Jag tror att det blir lättare med egna ord och inte svårt:)

    SvaraRadera