torsdag 28 januari 2016

Beskrivningar i noveller/berättande texter


Idag tittade vi på tre filmer, en om indirekt personbeskrivning, en om direkt personbeskrivning och en om miljöbeskrivningar. Här kan ni se dem igen eller om ni missade lektionen:

Sedan fick ni berätta vad som fanns i era noveller. Så här blev det:

Sommarboken

 Direkt personbeskrivning

Den lilla Sofia…
- Jag letar efter mina löständer.

Hon kan knappt stå på benen.

 Indirekt personbeskrivning
- Det är förbjudet, skrek Sofia. Den gamla svarade föraktfullt:
- Gör de en grop, frågade barnet vänligt.
Farmorn tillade lömskt:
- Hon väntade på motstånd. Hon väntade i spänning.
- Det här är privat, säger farmorn.  (visar att hon skäms lite)

 Miljöbeskrivning

Lina skriver som kommentar här på bloggen!

 

Kim har nog ingen chans…

Direkt

Kim är tystlåten…            

Konditoriets ingång vaktas av en uniformerad, storvuxen skåning i 60-års åldern.

Indirekt

Han förklarar att juggarna aldrig håller sina tider. (visar att han har rasistiska åsikter).

Kim bryter självfallet mot denna paragraf också.

Svenska flickor går nog säkra för Kim…

Miljöbeskrivning

Ingen tydlig finns!

 

Ängslyckan

Direkt

Pojken hade bruna ögon.

Johan var sju år.

Indirekt

Johan satt stum och gråtfärdig inför denna ofattbara orättvisa.

Det värkte i bröstet och han tänkte att han gärna kunde dö.

…och modern såg sur och missnöjd ut.

Så där sade hon i en ton som lät alla förstå att saken var avgjord och inte fick diskuteras.

Miljö

Det var hett redan på morgonen, flugor surrade envist runt honom. Blommorna lyste på ängen och vattnet i sjön strålade starkt genom dörrarna.

 

En sommarnatt

Direkt personbeskrivning

Hon är snygg och rufsig i håret på ett gulligt sätt och lite röd om kinderna.

Indirekt
- Varför kan du inte säga vad det är? frågar Lollo irriterat.
- Jag hatar honom, mumlar han för sig själv.
- Jäklar, att jag inte fick med handskarna!
- Men skit i det då, fräser han.

Gubben skiter jag i.

Han pressade ihop sina tänder.

Han tittar inte på Lollo och rösten låter svagare.

Miljö

Daniel for fram på moppen på den tomma vägen. Det är mörkt. Vinden viner runt kinderna på honom. Solen ska snart gå upp. Himlen börjar bli röd.

Huset han stannar vid är helt mörkt.

 

Den första kärleken

Direkt personbeskrivning

Vi är egentligen rätt barnsliga.

Vi är nog rätt lyckliga ändå.

Indirekt
- Jag törs inte säga hur jag känner för dig, sa hon hastigt för att inte hindras av sin rodnad.

Han vände sig bort, truligt, påstridigt.

Miljö

Det var i jasminernas tid, våren vidgade deras hjärtan.

Jasminerna doftade, näktergalen drillade.

De satt på en undanskymd bänk i parken.

 

Brev från en sydlänning

Direkt

Här är människorna väldigt tystlåtna.

Folket här är elegant och värdigt.

En ung mörkhårig man…

Indirekt

Jag har aldrig i mitt liv haft så roligt som jag har haft sen jag kom hit.

Det hade jag aldrig trott…

Det enda som bekymrar mig är att jag snart måste resa hem.

Miljöbeskrivning

Det var en regnig eftermiddag i somras. Hem till den gråa vardagen… Klimatet är behagligt större delen av året.

Vi ses imorgon och då kommer det att bli diskussioner i smågrupper utifrån de noveller som ni har läst. Titta på bedömningsmatrisen som Liselotte lade in i förra inlägget!

/Sofia:)

1 kommentar:

  1. Sommar Boken
    Miljö
    Det nakna berget ångade men mossan och skrevorna var dränkta av fukt och alla färger hade fördjupats.
    Där berget sjönk i mörkare och mörkar terrasser, varje steg ner mot mörkret var kantat av en ljusgrön frans av sjögräs.Lina

    SvaraRadera